Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Geld en Werk

Verstappen wint in rechtszaal: reclame Picnic met lookalike mocht niet

06 september 2017 12:10 Aangepast: 23 augustus 2019 14:19
Een still uit de commercial van Picnic met de Verstappen-lookalike. Beeld © YouTube

Op het circuit wil het de laatste maanden niet lukken, maar in de rechtbank is er nu een succesje voor Max Verstappen. De parodie die online supermarkt Picnic maakte van een Jumbo-reclame met Verstappen in de hoofdrol, is onrechtmatig.

Dat heeft de rechtbank in Amsterdam vandaag besloten. "Supermarkt Picnic had geen lookalike van Max Verstappen mogen gebruiken in een van haar commercials. De Formule 1-coureur had hiervoor geen toestemming gegeven", vonnist de rechter. 

De advocaat van Verstappen reageert verheugd: "Het is heel belangrijk dat dit principe nu op tafel ligt", zegt Lex de Jager. Er komt nu een volgende rechtszaak over de hoogte van het schadebedrag dat hij namens Verstappen gaat eisen.

'Aanmerkelijke bedragen'

In een eerder stadium raamde Verstappen's management de schade op 350.000 euro, maar dat bedrag werd later weer van tafel gehaald 'om de discussie tijdens deze zaak niet te vervuilen', volgens De Jager. Hoeveel hij nu gaat eisen, weet hij nog niet. "Dat moet ik eerst overleggen. Maar we halen alles uit de kast." 

Advocaat De Jager sluit niet uit dat de nieuwe eis alsnog hoger wordt dan 3,5 ton, laat hij RTL Z weten. "Het gaat om aanmerkelijke bedragen, we gaan niet naar de rechter voor 5000 euro."

'Claim onvoldoende onderbouwd'

Die claim zal dan wel beter onderbouwd moeten worden dan de 3,5 ton die eerder ter sprake kwam, want de rechter vindt dat bedrag 'onvoldoende onderbouwd'.  

Ook bij Picnic worden vraagtekens gezet bij de hoogte van het schadebedrag: "We kunnen ons niet voorstellen dat de door hem geleden schade in de duizenden euro's loopt", aldus mede-oprichter Michiel Muller in een geschreven verklaring. 

'Ludiek bedoeld'

Het bedrijf is zeer teleurgesteld over het vonnis en blijft bij het verweer dat het om een ludiek filmpje ging, voor de eigen medewerkers. Daarnaast werd het filmpje offline gehaald toen Picnic hoorde dat Verstappen er niet blij mee was. 

Dat er nog een zaak om een schadevergoeding komt, steekt ook. Picnic zou liever de advocaatskosten van de zaak aan een goed doel doneren. Ondanks de uitspraak blijft het bedrijf naar eigen zeggen wel fan van de racer, maar sluit niet uit dat het in beroep gaat tegen het vonnis van de rechter. 

Lookalike Verstappen in filmpje

In het filmpje is te zien hoe lookalike Tom een wagen van Jumbo voorbijloopt en in een bezorgbusje van Picnic stapt. Dat filmpje verscheen een dag nadat supermarktketen Jumbo, sponsor van de coureur, een commercial met Verstappen naar buiten had gebracht. 

Het filmpje zelf is inmiddels al offline gehaald. Maar EditieNL heeft de verschillen kort op een rij gezet: 

Jumbo zelf nam de grap overigens sportief op, vertelde Michiel Muller, mede-oprichter van de online supermarkt eerder tegen RTL Z.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore