Geld en Werk

Winnaar beste strandpaviljoen: 'Strandtent is allang geen frietkot meer'

07 juli 2017 15:03 Aangepast: 15 oktober 2017 11:18
Beeld © 't Badhuys

Een strandtent is allang geen frietkot meer dat in het voorjaar wordt opgebouwd en 's winters weer weer wordt afgebroken. Dit jaar staan er voor het eerst meer permanente paviljoens dan tijdelijke. De strandtent die werd verkozen tot de beste van Nederland is dan ook het eerste permanente paviljoen: 't Badhuys op Vlieland.

Luxe, een uitgebreide kaart en gashaarden of houtkachels voor de koudere dagen. Strandpaviljoens worden steeds groter en professioneler. De winnaar van de verkiezing Beste Strandpaviljoen 2017 was de gamechanger van de branche.

't Badhuys was het eerste strandpaviljoen dat jaar rond bleef staan. "Dat ging jaren geleden niet zonder slag of stoot", zegt uitbater Leon Westers. Gemeente, Rijkswaterstaat en Staatsbosbeheer stonden niet te trappelen.

Hagelnieuw

't Badhuis is in april heropend. Hagelnieuw, maar liefst duizend vierkante meter groot. Westers: "We moesten van Rijkswaterstaat zeven meter naar voren verplaatsen wegens extra zand dat in de loop der jaren achter het paviljoen was aangegroeid. Toen hebben we meteen besloten van de nood een deugd te maken en een heel nieuw paviljoen te bouwen."

En dat viel in de smaak bij publiek en jury van de jaarlijkse strandtent-verkiezing. Ze konden niet om 't Badhuys heen, schrijft de jury in het rapport.

Thumbnail

Ze prezen het moderne interieur met industriële elementen, het duurzame karakter, de aandacht voor een schone omgeving en de goede service. "Het paviljoen heeft een luxe uitstraling, maar is wel toegankelijk, hoor", voegt Westers toe. "Je kunt hier ook in korte broek of in wetsuit na het kiten naar binnen. Je kunt hier een tosti bestellen, maar ook oesters."

Thumbnail

Westcord

De tijd van de afgebladderde houten strandtenten die ruiken naar frituurvet en verschaald bier, waar de eigenaar snakt naar zonnige dagen is voorbij. Ook bij 't Badhuys.

Strandpaviljoens zijn big business geworden. Vaak ook onderdeel van grotere horecabedrijven. Bij 't Badhuys is dat niet anders. Het maakt onderdeel uit van het Westcordconcern, met hotels door heel Nederland.

Maar dat is in het geval van 't Badhuys wel organisch gegroeid. De vader van Leon Westers, Harry, begon op Vlieland in 1968 hotel de Wadden. Gefinancierd door diens vader, Emo.

In 1987 kwam daar na 15 jaar strijd met de autoriteiten hotel Seeduyn bij, gevolgd door meer hotels op de Wadden. Inmiddels baat het Westcord-concern ook op het vaste land iconische hotels uit, zoals Hotel New York en de SS Rotterdam in Rotterdam, het Art Hotel, hotel Jakarta en het Fashion Hotel in Amsterdam en het WTC Hotel in Leeuwarden.

Thumbnail

En er is dus dat ene strandpaviljoen op Vlieland, waar het allemaal begon, een vreemde eend in de bijt. "Twintig jaar geleden kwam er een vergunning voor een strandpaviljoen vrij. Daar hebben we ons voor ingeschreven. En we wonnen de loting. Het was precies bij het hotel Seeduyn. Dus een prachtige aanvulling", zegt zoon Leon Westers.

Familiebedrijf

Westers groeide op in het familieconcern, letterlijk. "Ik ben geboren in hotel de Wadden. Moesten ook helpen. Met afwassen, of dozen vouwen. En zo ben ik in het familiebedrijf gegroeid. En nu run ik met mijn vrouw de strandtent. Ook mijn andere drie broers zitten in het bedrijf."

Het is ook meteen de kracht van Westcord. Anders dan de naam doet vermoeden, dus een oer-Hollands familiebedrijf. "Er is door de jaren heen enorm veel knowhow opgebouwd. En bij ons werkt het tussen de familie ook goed. Er ontstaan geen slaande ruzies aan de keukentafel."

Pionieren

Pioniersgeest en authenticiteit onderscheidt het bedrijf van anderen. "Dat zie je terug in onze hotels. Die moeten allemaal uniek zijn, anders dan de massa. Kijk naar Hotel New York of de SS Rotterdam", zegt Westers. Maar dat zie je dus ook terug in 'Badhuys. "Wij waren de eerste die het paviljoen het hele jaar lieten staan. Baanbrekend was dat toen. Nu wordt het steeds normaler."

Omdat het paviljoen in het verlengde ligt van een van de hotels, was een hogere standaard dan bij de gemiddelde strandtent destijds, ook voor de Westers de normaalste zaak van de wereld. Ook daarin liepen zij toen al voorop.

Maar een ding blijft ouderwets. De service: "De gast moet in de watten worden gelegd. En met een warm, gastvrij gevoel worden ontvangen. Daar hameren wij altijd op."

Thumbnail

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`