Geld en Werk

Janice schudt modewereld wakker: 'Vollere, oudere en zwarte vrouwen zijn mooi'

03 september 2017 08:00 Aangepast: 05 juni 2018 16:24
Janice Deul (54) wil niet dat er slechts één schoonheidsideaal is. Beeld © Martika de Sanders

Wit, slank en jong. Janice Deul dacht achttien jaar lang dat het niet anders kon in haar wereld, die van de modebladen. Tot ze drie jaar geleden zelf werd wakker geschud. Nu heeft ze een missie en is ze niet meer te stoppen.

"Ik wil ook mannen op hakken zien en vrouwen van 50 of 60. En waarom alleen een dame in hoofddoek op de foto als het thema geloof is?" Janice Deul (54) noemt zich sinds 2014 mode-activist en wil de modewereld diverser maken

'Zoveel schoonheid en talent'

"Begrijp me goed, model zijn is een vak. Het is niet zo dat iedereen met een maatje meer fotomodel moet worden of dat ik elke rolstoeler de catwalk op wil duwen, maar wat hebben we in Nederland veel laten liggen aan schoonheid en talent." 

Neem het meisje dat Janice een paar jaar geleden tegen kwam op de Fashionweek. "Ze wilde graag model worden, maar alle modellenbureaus zeiden: 'We hebben al een zwart meisje in ons bestand'. Verder werd er niet naar haar gekeken. Ze paste alleen in het hokje 'zwart'."

Van Suriname naar Nederland

Zo werkt het nou eenmaal in de mode, heeft Janice heel lang gedacht. Ze schreef en werkte achttien jaar lang voor modebladen en maakte zich er al die tijd niet druk om. Het was dat meisje dat die houding een paar jaar geleden voorgoed deed veranderen.

"Ik moest terugdenken aan een uitspraak van mijn vader. In 1958 volgde hij mijn moeder naar Nederland, zij was al een jaar eerder uit Suriname vertrokken. 'Je doet voor niemand onder', zei hij. 'Je kunt alles worden wat je wilt, wanneer je er maar hard voor werkt'." Dat geldt dus niet voor dat meisje, dacht Janice.

"Ik realiseerde me hoe scheef de verhoudingen liggen in de modewereld. Er is niets vernieuwends aan. Het schoonheidsideaal blijft onveranderd. Ik zal de modebladen nooit racistisch noemen, maar de uitkomst van hun werkwijze is dat wel."

Thumbnail

Janice Deul met haar broer Mr. Pim Deul tijdens Keti Koti festival (nationale herdenking van de afschaffing van de slavernij). (Eigen foto)

'Ook ik keek door witte bril'

Dat haar 'wake up call' pas laat kwam, vindt ze niet raar. "Ook ik keek door een witte bril. Alles om mij heen was wit. Ik groeide op in Rotterdam en Alphen aan den Rijn en ging studeren in Leiden. Ik voelde me als meisje en tiener trouwens wel bijzonder. Ik ben gelukkig niet zoals al die blondjes, dacht ik wel eens."

Maar niet iedereen heeft zo'n positief zelfbeeld. Daarom moeten we de invloed van modebladen daarin niet onderschatten, zegt Janice. "Het gaat echt niet alleen om de kleding die erin staat, maar ook om het beeld van schoonheid dat zij laten zien. Ze hebben een grotere maatschappelijke rol dan je misschien zou denken. Zij sturen ons idee van wat mooi is."

'Je drijft bevolkingsgroepen uit elkaar'

"Vroeger werd een zwart model alleen gekozen als het thema jungle, getto of iets anders exotisch was. Nu is het vooral als het om sieraden gaat of als het thema kleur is of bijvoorbeeld sportief."

'Wat ben je aan het doen?', zeiden vrienden toen ze in 2014 met haar missie begon. 'Jij bent aan het polariseren. Je drijft bevolkingsgroepen uit elkaar.' 'Nee', was haar antwoord, 'ik benoem alleen de verschillen en probeer mensen wakker te maken'. "Ik verwijt niemand iets, maar op een gegeven moment moeten de schellen je toch van de ogen vallen."

Inmiddels zien vrienden wat ze bedoelt. "Nu vinden ze het ook raar dat als ze een boekenwinkel binnenlopen er zeven magazines op een rij liggen met alleen maar blonde en blauwogige modellen. Maar er is natuurlijk ook kritiek. Dat ik veel te snel ga of juist niet snel genoeg."

Thumbnail

Aan tafel in tv-programma Pauw, samen met model Jessica Gyasi. (Screenshot: BNNVARA)

Niet met de vuist op tafel

Janice is geen schreeuwer, niet het soort dat met de vuist op tafel slaat. Ze is liever de diplomatieke activist. "Dat is mijn manier, maar we hebben alle mensen nodig om iets te veranderen. Ook de schreeuwers. Er is werk te doen. Om maar wat te noemen: Vogue, een van de grootste modebladen in Nederland, heeft in vijf jaar tijd twee keer een zwart model op de voorkant gehad. Ja, in vijf jaar tijd."

Maar er lijkt wat veranderd te zijn. Harper's Bazaar en Vogue staan deze maand helemaal in het teken van diversiteit. Op de cover van Harper’s Bazaar staat een donker model, met de tekst 'Diversiteit is het nieuwe normaal'. Vogue heeft vijf modellen op de voorkant staan, met elk een verschillende huids- en haarkleur.

'Ook mijn overwinning'

Het voelt voor Janice als háár overwinning. "Ik heb daar een zeer grote bijdrage aan geleverd. Het onderwerp is zeker het laatste jaar echt gaan leven." Door haar artikel 'Linda moet op zwart' bijvoorbeeld, haar Ted-talk over de kracht van mode om de wereld te veranderen en vooral door haar pittige discussie in tv-programma Pauw met Cécile Narinx, hoofdredacteur van Harper's Bazaar.

"Bazaar en Vogue geven nu toe dat ze in een witte bubbel hebben geleefd. Ik hoop dat we over een tijdje kunnen zeggen dat in september 2017 de verandering naar meer diversiteit is ingezet. Voorlopig blijf ik een vinger aan de pols houden. Het kan gewoon niet zo zijn dat model zijn een droom blijft die is weggelegd voor maar één type meisje."

Thumbnail

Bij de lancering van het septembernummer van Harper's Bazaar. (Eigen foto)

`