Geld en Werk

Winst RTL in Nederland onder druk door krimpende advertentiemarkt

30 augustus 2017 09:25 Aangepast: 13 november 2017 18:03
Het kantoor van RTL in Hilversum. Beeld © ANP

De winstgevendheid van de Nederlandse tak van RTL blijft fors onder druk staan door de krimpende advertentiemarkt. Het resultaat werd ook gedrukt door investeringen in digitalisering.

De brutowinst bij de Nederlandse tak van het internationale mediabedrijf daalde in de eerste helft van het jaar verder van 30 miljoen euro naar 20 miljoen euro. In die periode kromp de markt voor televisiespotjes met 6,2 procent, waardoor de advertentieomzet onder druk stond.

Investeren 

"Na jaren de wind in de zeilen te hebben gehad, laat de eerste helft van 2017 een minder positief resultaat zien. De dalende tv-advertentiemarkt en het snel veranderende kijkgedrag heeft z’n weerslag op ons winstniveau", zegt Sven Sauvé, ceo van RTL Nederland.  

Maar, er is ook goed nieuws volgens Sauvé. Hij is blij met de tweede marktpositie van streamingsite Videoland in Nederland, hoewel het bereik van de dienst nog steeds ver achterblijft bij het marktaandeel van Netflix. Verder wijst hij op de populariteit van RTL MCN, dat online videomakers ondersteunt.

Net zoals Videoland heeft die dienst volgens hem serieus voet aan de grond heeft gekregen in een lastig medialandschap. "Die activiteiten hebben tijd nodig om te groeien en die tijd nemen we; net als de ruimte om te investeren in deze veelbelovende initiatieven. We gaan dus nog meer versnellen op de ingeslagen weg", zegt hij. 

Online stijgt

De gehele RTL Group zag zijn omzet in dezelfde periode met 3,5 procent stijgen. De brutowinst daalde met bijna 8 procent, maar dat kwam vooral door een eenmalige meevaller een jaar eerder. Als die buiten beschouwing wordt gelaten, was het resultaat bijna stabiel.

RTL zag zijn opbrengsten uit onlinetelevisiediensten met bijna de helft stijgen tot 389 miljoen euro. Daarbij profiteerde het van de verkoop van televisieserie American Gods aan Amazon Prime.

Beurscommentator Durk Veenstra op Twitter:

`