Interview

Vomar ziet kans in groeiende steden en breidt uit

29 augustus 2017 13:15 Aangepast: 13 november 2017 17:26
Een filiaal van Vomar in Amsterdam-Oost. Beeld © Vomar

Supermarktketen Vomar zet zichzelf opnieuw in de markt. Met veel minder producten wil ceo Aart van Haren vooral in de grotere Noord-Hollandse steden de concurrentiestrijd aangaan met de goedkoopste supermarkten van ons land. "We hebben al onze winkels in sneltreinvaart omgebouwd."

Geen ronkend persbericht, maar een bescheiden brief van de directie aan het personeel. Daarin was eindelijk weer ambitie te lezen: want Vomar opent de komende drie jaar vijftien nieuwe filialen bovenop het huidige aantal van 64 winkels. Dit na een moeilijke periode waarin de regionale supermarktketen, die opereert vanuit Alkmaar, steeds meer marktaandeel verloor.

Reden voor van Haren en zijn team om in te grijpen. "Voor veel klanten was er eigenlijk te veel keuze", zegt hij in gesprek met RTL Z. "Ons assortiment bestond uit 12.000 producten en dat hebben we teruggebracht naar 8000. Je kunt nog steeds je hele boodschappenlijstje bij ons afwerken, maar niet langer kiezen uit vijf verschillende A-merken."

50 miljoen euro

De volgende stap was een forse investering van 50 miljoen euro in de verbouwing van de 64 filialen. Alle winkels zijn leeg gestript en voorzien van een nieuw interieur, koelingen en kassa's. Ook de backoffice aangepakt, waarbij de ict voor transport en logistiek en ook de bestelsystemen ​up-to-date is gemaakt. Van Haren: "We hebben al onze winkels in sneltreinvaart omgebouwd. De eerste winkel in Julianadorp was in april 2015 klaar en nu zijn we klaar." 

Thumbnail

Het huidige verzorgingsgebied van Vomar. (Foto: Vomar)

Concurreren op prijs

Vomar, dat in 1970 de eerste winkel opende in IJmuiden, is van oudsher een prijsvechter. Stapsgewijs gingen de prijzen van de supermarktketen de laatste jaren weer omhoog. 

Maar dat is nu verleden tijd, zegt Van Haren. "We hebben de laagste prijzen van de branche weer ingevoerd. Met onze eigen bakkerij en slagerij houden we de kosten laag en kunnen we concurreren met Aldi en Lidl. Voor klanten van de Albert Heijn zijn we een aantrekkelijk prijsalternatief, nu onze verkoopprijzen in de hele breedte met 7 procent zijn gedaald."

Daarbij ligt de focus op de stad. Van Haren: "Wij zien de enorme bevolkingsgroei in steden ook. Niet alleen in Amsterdam en Utrecht maar ook in kleinere steden zoals Haarlem, Almere, Purmerend, Hoofddorp en Schagen. Het huidige winkelbestand is daar niet toereikend, daarom zul je onze nieuwe winkels vooral op die plekken vinden."

Treitervlogger stuwt omzet

Vorig jaar kwam de Vomar in Zaandamse probleemwijk Poelenburg plotseling landelijk in het nieuws. Een groep hangjongeren, waaronder 'treitervlogger' Ismail Ilgun, veroorzaakte veel overlast. Het leverde de supermarktketen ook landelijke naamsbekendheid op, zozeer zelfs dat zelfs de omzet in het bewuste filiaal aantoonbaar toenam.

"Er kwam in die weken een soort ramptoerisme op gang", zegt Van Haren. "De aanleiding was duidelijk negatief, maar in die weken steeg de omzet in Zaandam, doordat veel mensen er een kijkje gingen nemen."

Geen landelijke ambities

Dat betekent niet per se dat Vomar landelijke ambities heeft. "We zien voldoende kansen voor meer marktaandeel in onze huidige gebied. Ik sluit het niet uit, maar we hebben voor nu geen landelijke ambities en blijven een regionaal bedrijf. En in dat opzicht zijn we nog best groot."

Groot voordeel noemt de ceo daarbij de huidige logistieke organisatie, waarbij alle producten uit één distributiecentrum komen. Alkmaar is het kloppende hart van het bedrijf en mocht er ooit uitbreidingsplannen zijn in de rest van Nederland, zal er ook een tweede distributiecentrum moeten verrijzen. 

Ook online bestellen, wat bij Vomar alleen in Amsterdam kan, wordt vooralsnog niet verder uitgerold. Van Haren ziet daar - net als veel concurrenten - op dit moment geen rendabel verdienmodel in en wijst erop dat de gemiddelde Nederlander binnen drie kilometer een supermarkt heeft zitten. 

Tekst loopt door onder de foto's.

Thumbnail

Thumbnail

De kracht van regionaal

Vomar ziet veel meer heil in zijn regionale strategie. "Het voordeel is dat we zo beter kunnen inspelen op de trends van gezonde en lokale producten. Denk aan artikelen die van dichtbij komen, met een korte houdbaarheidsdatum en die nog op dezelfde dag op je bord liggen", zegt Van Haren, die de Limburgse supermarktketen Jan Linders op dat gebied 'een voorbeeld voor onze club' noemt.

Met vijftien nieuwe winkels komt het totaal op 79 filialen. Blijft het daarbij? Van Haren: "Vanuit ons distributiecentrum in Alkmaar kunnen we de honderd winkels prima aan. Dus we houden onze ogen en oren open."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore