Geld en Werk

Directeur boekenwinkel boos om 'hysterische weerberichten'

13 januari 2017 16:39 Aangepast: 29 juli 2017 05:30
Bij slechte weersvoorspellingen blijven de winkelstraten leeg. Beeld © ANP

Klanten die wegblijven, een omzet die daalt. En dat allemaal door lokale media die "in enorme letters op de voorpagina zetten dat mensen binnen moeten blijven". Het frustreert Erik van Doorn, mede-eigenaar en directeur van twee boekwinkels. Hij twittert het daarom van zich af.

"Code rood, code geel, code oranje, nationaal hitteplan....hoogste tijd voor Code Gezond Verstand." Dit is één van de tweets die Erik van Doorn onlangs de wereld in stuurde. Na 'het zoveelste hysterische weerbericht'.

De ondernemer uit Utrecht heeft naar eigen zeggen last van met name lokale media die met 'grote letters' op de voorpagina mensen waarschuwen binnen te blijven. "Het is een grove schatting, maar na zo'n alarmerend bericht kan ik op 15 tot 25 procent minder klanten rekenen."

Van Doorn twittert zijn frustraties al langer van zich af. "Sinds de winters zachter worden, lijken de alarmen heftiger. Als reactie gaan de 'makke schaap mensen' niet meer naar de winkel, terwijl het gewoon winter is." Collega-ondernemers beklagen zich volgens hem ook, "maar wat kun je er aan doen?"

Hij maakt wel onderscheid tussen berichten vanuit instanties als KNMI en die in de lokale media. "Maar het lijkt wel alsof al die weerstations bang zijn aangeklaagd te worden en daarom maar uit voorzorg waarschuwen." 

Hier word dan ook de menige, cynische tweet aan gewijd:

"Het internet", verzucht hij. "We kunnen er niet omheen. Maar wij boekverkopers wrijven ons natuurlijk wel in de handjes als door het slechte weer of een storing pakketjes niet op tijd bezorgd kunnen worden."

Overigens heeft de boekwinkeleigenaar verder weinig reden tot klagen. "We hebben een goed jaar gehad met gestage groei."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore