Geld en Werk

Philips levert producten die klanten met megakorting kochten niet

29 december 2016 10:31 Aangepast: 29 juli 2017 09:00
Naar verluidt waren onder meer koffiezetapparaten zeer in trek bij online koopjesjagers. Beeld © Getty Images

Pech voor de mensen die gisteren dachten hun slag te hebben geslagen door een foutje van Philips. Het bedrijf heeft een juridisch muizengaatje gevonden om de artikelen die gisteren met megakortingen de webwinkel uitvlogen níet te hoeven leveren.

Door een fout kregen mensen per product 75 euro korting in plaats van 7,50 euro. Om te voorkomen dat de actie helemaal uit de hand liep, werd een deel van de webshop van het Eindhovense bedrijf zelfs tijdelijk gesloten. Een woordvoerster van het bedrijf zei gisteren nog tegen RTL Z dat het bedrijf niet zou proberen om de bestellingen ongedaan te maken.  

Maar na overleg met de juridische afdeling heeft Philips toch besloten om de bestelde artikelen niet te leveren. Klanten konden overduidelijk zien dat de kortingsactie op een foutje berustte en dan geldt het Otto-arrest, zegt een woordvoerster van het elektronicaconcern desgevraagd tegen RTL Z. 

Het Otto-arrest is een vonnis uit 2008, toen thuiswinkelbedrijf Otto per ongeluk een tv voor 99 euro aanbood. Het gerechtshof oordeelde dat het bedrijf 'voldoende aannemelijk kon maken' dat er sprake was van een vergissing, waardoor Otto de tv's niet voor 99 euro hoefde te leveren. 

Voor 5000 euro aan koffiezetapparaten

Volgens Philips is de schade door het foutje klein: "We hebben aan een beperkt aantal consumenten de producten al geleverd en die gaan we niet terugeisen", vertelt de woordvoerster. De rest van de producten wordt simpelweg niet geleverd. Om hoeveel producten het gaat en voor welk bedrag wil de woordvoerster niet zeggen, 'om negatieve koppen te voorkomen'.

Wel vertelt ze dat de kortingscode al langer gold, maar blijkbaar gisteren bij meer mensen bekend raakte: "We zagen een grote toename in bestellingen en ook van de aankoop van meerdere producten in grote hoeveelheden."

Thumbnail

Een screenshot waarop duidelijk te zien is hoe hoog de kortingen dankzij het foutje konden oplopen. (Foto: RTL Z)

Bronnen vertellen RTL Z dat sommige klanten voor wel 5000 euro aan koffiezetapparaten bestelden met de bedoeling deze op Marktplaats door te verkopen. Volgens de Philipswoordvoerster bestond de grootste bestelling uit 'een kleine paar honderd scheerapparaten'.

Foutje, dus niet rechtsgeldig

Philips denkt in haar recht te staan omdat klanten duidelijk konden zien dat de korting van 75 euro te danken was aan een typefout, er was immers geadverteerd met een korting van 7,50 euro. Omdat de korting ook nog eens per product gold en niet per bestelling had de klant kunnen bedenken dat het om een fout ging en dan is de koop niet rechtsgeldig, aldus de woordvoerster. 

Fout bij overgang naar nieuw ict-systeem

Philips gaat de klanten die hun bestelde producten niet krijgen, hun geld zo snel mogelijk teruggeven. Het bedrijf denkt nog na over een nieuwe kortingsactie om teleurgestelde klanten toch tegemoet te komen.

De fout is waarschijnlijk veroorzaakt tijdens de overgang naar een nieuw ict-systeem, vertelt de woordvoerster. "Daardoor is er een typefout in de code is geslopen én gold de korting per product en niet per bestelling."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore