Geld en Werk

Even mailen tijdens het avondeten: doe het niet

25 januari 2017 16:32 Aangepast: 25 januari 2017 17:06
(Archieffoto) Beeld © ANP

Je zit aan tafel met de kinderen en ziet vanuit je ooghoek een mail van je collega in je telefoonscherm verschijnen. De verleiding is groot om snel even te antwoorden, maar dit levert juist stress op. Hoe werk je over, zonder dat je gezin daaronder lijdt?

"Ik zie in de praktijk dat mensen die thuis overwerken moeite hebben om grenzen te stellen en keuzes te maken. Hierdoor doen we vaak alles maar half: we gaan én koken, én werken en doen ook nog een spelletje met de kinderen. Zo krijg je dus enorme stress", zegt Annemie Schuitemaker van Career & Live tegen RTL Nieuws.

Mailen langs het hockeyveld

Mensen die thuis overwerken zitten volgens Schuitemaker vaak in een spagaat: "Ze willen aan de ene kant hun baas niet teleurstellen, maar moeten ook met hun dochter naar de hockeytraining. "Het gevolg: je staat je mails te beantwoorden langs het sportveld. En dat zogenaamde multitasken zorgt juist voor nog meer stress". 

Uit een rapport van CBS dat vandaag is gepubliceerd blijkt dat Nederlanders die af en toe thuiswerken het lastig vinden om een balans te vinden tussen hun werk en gezinsleven. Van de mensen die soms thuiswerken, zegt 61 procent dat het gezin weleens op de tweede plaats komt: sommige gezinsactiviteiten worden dan verwaarloosd of zelfs helemaal niet gedaan. 

Tussendoor geen wasje draaien

Maar dat is niet nodig, zegt Schuitemaker, als je maar grenzen stelt: "Zeg tegen jezelf en tegen je gezin: ik werk nu nog een uur, maar zorg er dan ook voor dat je dat daadwerkelijk kunt doen. Ga dus niet even tussendoor een wasje draaien of alvast koken. Hierdoor werk je geconcentreerder en sneller. Focus dus een uur op je werk en richt je pas daarna weer op je gezin of huishoudelijke taken".

ZIE OOK: 'Mensen die af en toe thuiswerken, verwaarlozen dan hun gezin'

Klinkt goed, maar hoe doe je dat als er drie schreeuwende kinderen om je heen rennen? "Ik heb zelf kinderen dus begrijp dat het in de praktijk lastig kan zijn," zegt Schuitemaker. "Maar als ik thuis werk, doe ik dat in de werkkamer. Zo is het voor mijn kinderen duidelijk dat ik aan het werk ben en ze me niet voor alles kunnen storen. Maar als ik in de huiskamer ben, ben ik gewoon moeder. Dit geeft helderheid en rust".

'Dan eet je 's avonds maar een keer een boterham'

Soms komt je gezin toch even op de tweede plaats, maar dat hoeft niet erg te zijn volgens Schuitemaker: "Als je vanavond een deadline hebt, maar je moet ook nog avondeten koken voor je gezin, eet dan gewoon een keertje boterhammen. Door niet te koken bespaar je tijd die je aan je werk kunt besteden, maar zo kun je wel gezamenlijk eten."

Verder adviseert ze mensen die dagelijks thuis moeten overwerken omdat ze anders hun werk niet afkrijgen, dit aan te kaarten bij hun baas: "Het moet niet zo zijn dat je iedere avond thuis aan de slag moet omdat je anders in de problemen komt. Als je voor 32 uur per week in dienst bent, is het de bedoeling dat je de taken die bij je functie horen binnen die tijd kunt afmaken. Praat er over met je baas als dit niet lukt en geef vooral je grenzen aan."

TIPS OM PRODUCTIEVER THUIS TE WERKEN:

1. Maak je eigen werkplek
Richt een plek ergens in huis in als jouw vaste werkplek. Geef al je spullen, papieren en andere zaken die je voor je werk nodig hebt er een eigen plek en laat deze ook daar. Helemaal handig is een werkplek die je kunt afsluiten. Omdat je na een dag werken de deur dicht kunt trekken, blijft werk ook echt werk.
 
2. Plan werktaken in
Het geeft focus en structuur aan je werkdag of -week als je bepaalde taken inplant. Dat voorkomt dat je wordt afgeleid door huishoudelijke taken die ook nog op je wachten. Gebruik een agendasysteem, bijvoorbeeld online, en zet werkzaamheden er systematisch in.
 
3. Stel prioriteiten
Denk goed na over wat je die dag echt moet doen en begin met de belangrijkste of moeilijkste klussen. Moet je bijvoorbeeld een gesprek voeren waar je eigenlijk geen zin in hebt? Doe het gelijk, zodat het uit je hoofd en van je takenlijst is. 
 
4. Opstarten volgens een vast ritme
Last van opstartproblemen 's ochtends? Hanteer elke (werk)dag hetzelfde ritme. Bijvoorbeeld op een vaste tijd opstaan, je aankleden alsof je naar kantoor gaat en ontbijt maken en koffie zetten. Pak vervolgens het lijstje met prioriteiten erbij (dat je de dag ervoor of die ochtend maakt), zodat je weet wat je die dag moet en gaat doen. 
 
5. Voorkom afleiding
Er zijn in huis een heleboel zaken die kunnen afleiden, maar er zijn ook een heleboel manieren om dat te voorkomen. Bijvoorbeeld: zet het geluid van je telefoon uit om niet gestoord te worden. Of: check je mail alleen op vastgezette tijden en zet het geluid van inkomende mail uit. En: ruim je werkplek op aan het einde van de dag, zodat je de volgende ochtend fris en gelijk kunt beginnen. Ook handig: laat anderen in huis weten dat je aan het werk bent, maar vooral ook wanneer ze je wel mogen storen. Dat voorkomt dat ze tussendoor toch even aankloppen.

Bron: MKB Servicedesk

 

`