Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Geld en Werk

Kickstarter stelt publiek belang voorop in nieuwe bedrijfsvorm

21 september 2015 16:31
Kickstarter-oprichters Yancey Strickler en Perry Chen Beeld © FilmMagic

Gebruikers zullen er waarschijnlijk weinig van merken, maar crowdfundplatform Kickstarter is vanaf nu een 'Public Benefit Corporation'. Het richt zich niet alleen meer op winst maken, maar maakt zich ook hard voor een positieve bijdrage aan de wereld.

Crowdfundplatform Kickstarter was tot nu toe een incorporation, in het Nederlands het best te vertalen als 'rechtspersoon'. Bedrijven, maar ook verenigingen en non-profit organisaties, krijgen bij de start de afkorting Inc achter hun naam. Dat is bij Kickstarter niet meer het geval; daar staat nu PBC achter: public benefit organisation. 

Wereldwijd zijn er maar een paar duizend bedrijven die zich benefit corporation mogen noemen, of B-corporation. Je krijgt het label namelijk pas als je voldoet aan strenge eisen. Je moet duidelijk kunnen aantonen dat je niet alleen werkt aan winst, maar ook aan hogere doelen, waarbij je een positieve bijdrage levert aan de maatschappij of het milieu. Ook moet je van de uitgever van het label voldoen aan strenge maatschappelijke en sociale eisen. Bekende bedrijven die B-corp zijn, zijn Ben & Jerry's en sportkledingmerk Patagonia, en in Nederland maaltijdboxaanbieder Beebox, waterflesproducent Dopper en 'slaafvrij' chocolademerk Tony's Chocolonely.

Geld naar goede doelen
Op de blog van Kickstarter is te lezen dat het bedrijf met het b-corp-label haar missie wil beschermen: artiesten, creators en publiek helpen om hun creatieve projecten waar te maken. "Onze nieuwe status [...] zorgt dat die missie op het diepste niveau verworteld is om ons, en toekomstige bestuurders van Kickstarter, te leiden", schrijven oprichters Yancey Stickler en Perry Chen.

In de praktijk moet het platform van Kickstarter transparanter worden, kondigen de heren aan. Ook schenkt het bedrijf 5 procent van de jaarlijkse winst-voor-belastingen aan cultuuronderwijs en organisaties die zich inzetten voor ongelijkheid in de wereld. Het bestuur zal verder rekening moeten houden met de missie van het bedrijf bij het nemen van beslissingen, en doet regelmatig verslag van de sociale impact die het voor elkaar krijgt. 

Makkelijker vasthouden aan missie
Bedrijven doen vaak moeite om B-corp te worden, omdat het het makkelijker maakt om vast te houden aan hun hogere missie, als investeerders zeggenschap krijgen over het bedrijf na het investeren van grote geldsommen. In Kickstarter is 15 miljoen geïnvesteerd door externe financiers.

Kickstarter ontkent dat dat een reden is om voor de nieuwe status te gaan. In The New York Times zeggen de oprichters dat hun doel niet is om het bedrijf vooral maar zo groot mogelijk te maken; ze willen nooit gaan voor een beursgang of verkoop van Kickstarter. "Dan zou het bedrijf geforceerd worden om keuzes te maken die niet goed zijn voor het bedrijf", stelt Strickler. Volgens de twee zijn alle aandeelhouders akkoord gegaan met de verandering van het bedrijf. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore