Geld en Werk

Het ware verhaal achter de Maserati van Hubert Möllenkamp

31 december 2014 14:57 Aangepast: 02 april 2019 13:30
De meest besproken auto van dit jaar in de P.C. Hooftstraat.

Het is de meest besproken auto van dit jaar: de Maserati van Hubert Möllenkamp, voormalig bestuursvoorzitter van woningcorporatie Rochdale. De 'Maseratiman' wordt vervolgd wegens corruptie en meineed. Maar wat gebeurde er met zijn wagen? RTL Z zocht het uit en haalde verrassende feiten boven tafel.

"Een jongensdroom", noemt Möllenkamp 'zijn' Maserati Quattroporte. Maar de droom wordt al snel een nachtmerrie als het personeel van Rochdale schande spreekt van de nieuwe lease-auto van de baas. Uit documenten die in handen zijn van RTL Z blijkt dat Rochdale de aanschaf van de auto financiert.

ZIE OOK: Maserati-man voor de rechter

De woningcorporatie leent 160.000 euro aan de leasemaatschappij, blijkt uit contracten gedateerd 16 en 22 maart 2006. De leasemaatschappij sluit op haar beurt een overeenkomst met een taxibedrijf. Rochdale sluit met ditzelfde taxibedrijf een overeenkomst over 'te leveren taxidiensten'. Zo kan de Maserati, die op 22 maart 2006 wordt ingeschreven in het register van de RDW, een blauw kenteken krijgen.

Deze 'structuur' wordt vaker voor Möllenkamp toegepast, verklaart een voormalig bestuurslid van Rochdale. Het blauwe kenteken maakt 'snelle verplaatsing door de stad' mogelijk, doordat taxi's - en dus ook de Maserati van Möllenkamp - over bus- en trambanen mogen rijden.

 

Thumbnail

Hubert Möllenkamp tijdens een hoorzitting

Er is daarnaast een financieel voordeel: de aanschafbelasting BPM. Het gaat om een halve ton op een auto met een consumentenprijs van 186.000 euro, die kan worden teruggevorderd. Ook de btw kan worden verrekend. Het gevolg is een besparing op de aanschaf en verzekeringskosten en een rentevoordeel.

Radardetector
Een opmerkelijke extra uitgave is die aan 'inbouw van apparatuur'. Op kosten van Rochdale wordt voor bijna 7000 euro aan apparatuur ingebouwd. Onderdeel van die apparatuur, blijkt uit de documenten, is een Stinger DSI elite, van bijna 1700 euro exclusief btw.

Met zo'n Stinger kun je gealarmeerd worden voor radarcontroles. De Stinger die in Nederland verkocht wordt, is een versie die ongeschikt is voor radaralarmering en de verkoper ervan raadt dat gebruik ook af. Maar de voor radaralarmering benodigde software is makkelijk te vinden. Over hoe Möllenkamp de Stinger gebruikte, is geen documentatie voorhanden.

 

Thumbnail

Op 19 april 2007 krijgen commissarissen en bestuursleden van Rochdale een anonieme brief waarin de Maserati een 'bovenmatig dure auto op kosten van de woningstichting' wordt genoemd en ook melding wordt gemaakt van de ingebouwde apparatuur. De commissarissen geven opdracht voor een onderzoek, dat wordt uitgevoerd door de accountantsfirma Dubois & Co.

'Niet verantwoord'
Het rapport wordt op 21 mei 2007 met Möllenkamp besproken. De commissarissen stellen zich op het standpunt dat 'het rijden in een auto uit een hoog prijssegment niet verantwoord is'. Het is 'een verkeerd signaal naar de organisatie en de omgeving, hetgeen de organisatie kwetsbaar maakt'. Möllenkamp lijkt zich daarvan bewust, althans: hij wekt die indruk, want de commissarissen schrijven hem 'waardering (te hebben) voor het feit dat (hij) uit eigener beweging zelf ook snel tot deze conclusie gekomen is'.

Maar privé doet Möllenkamp iets heel anders. Hij rijdt tussen mei 2007 en oktober 2008 zo'n 20.000 kilometer met de omstreden Maserati, die dan een geel kenteken heeft. Op internet zijn foto's te vinden van eind augustus 2007 in Spanje en van medio december 2007 in Amsterdam. Op deze laatste foto maakt Möllenkamp, waarschijnlijk met zijn vrouw, een ritje door een dure winkelstraat in Amsterdam-Zuid, zoals op onderstaande foto te zien is.

 

Thumbnail

Maserati in 2007 gespot in Spanje:

 

Thumbnail

 

In oktober 2008 leidt onder andere het aanhoudende gebruik van de Maserati, waar Möllenkamp had beloofd 'geen meter' in te zullen rijden, tot zijn schorsing. Forensisch accountants van Deloitte worden ingevlogen om een reeks vermeende misstanden te onderzoeken, waaronder Möllenkamps beloning vanaf november 2005, zijn vroegpensioen en het gebruik van creditcards. Deloitte levert een lijvig rapport af dat eind januari 2009 door de commissarissen wordt besproken, in aanwezigheid van Möllenkamp zelf.

 

'Prijs niet extreem'
Möllenkamp merkt tijdens deze bespreking op dat er bij Rochdale weliswaar een autoregeling was voor medewerkers, maar niet voor bestuurders. De Maserati was volgens hem 'qua prijsstelling niet extreem' ten opzichte van eerdere auto's.

De discussie in mei 2007 kan Möllenkamp zich niet goed herinneren, zelfs niet als de commissarissen hem een brief laten zien waarin ze hem complimenteren voor zijn eigen inzicht dat de auto niet kan. Op die brief staan zelfs aantekeningen van Möllenkamp zelf, moet hij toegeven. Möllenkamp had toch beloofd er niet meer in te rijden? Waarom deed hij het dan toch?

Möllenkamp legt uit dat hij van plan was om met pensioen te gaan en de auto dan privé te willen overnemen. Maar de commissarissen wijzen hem op hiaten in zijn verklaringen en nemen geen genoegen met zijn uitleg. Het feit dat hij de auto gereden heeft nadat in 2007 met hem was afgesproken dit niet meer te doen, wordt hem zwaar aangerekend.

Hoogste bieder
Als de commissarissen besluiten Möllenkamp te ontslaan, staat de Maserati al bij de leasemaatschappij. Vlak na de schorsing van Möllenkamp is de auto opgehaald. De leasemaatschappij krijgt opdracht om de auto te verkopen en doet dit naar eigen zeggen aan de hoogste bieder: een autobedrijf.

De auto wordt in de jaren die volgen, gespot in het midden van het land, voor het laatst in de zomer van 2013. Rochdale en de leasemaatschappij laten desgevraagd weten zeker te weten dat de Maserati niet via een omweg alsnog bij Möllenkamp terecht is gekomen. "Geloof me: dat is door Deloitte en andere opsporingsautoriteiten zeer grondig uitgezocht", zegt een woordvoerder van Rochdale. Uit privacyoverwegingen wil Rochdale noch de leasemaatschappij zeggen wie dan wel de huidige eigenaar is.

Maserati wilde op geen enkele manier meewerken aan dit artikel. Schriftelijk reageert het bedrijf als volgt:

Dear Sir,

Thanks for showing interest in Maserati. Please find below the statement regarding your question.

Kind regards,

Maserati North Europe

Statement
The year 2014 was the Centennial year for Maserati with a lot of positive media attention for the Brand worldwide. 
In the automotive market Maserati is sales wise one of the biggest growers worldwide, also in the Netherlands, and the future looks even more positive with the introduction of two complete new models, entering new market segments for Maserati.

We regret that in some media the Brand in the Netherlands was regularly linked this year to an investigation by the Parliament into the behaviour of Mr. Möllenkamp, whereby the fact was overstressed that he used a Maserati during a period of time and some media even described him as 'Maserati-Director' which of course is not correct. 

As Maserati nor her dealers are not involved in any way with this investigation and Mr. Möllenkamp we have no further comment and we are looking forward to a prosperous, bright 2015 for the Maserati Brand.

RTL Z / RTL Nieuws
`