Het is een oer-Hollandse traditie: beschuit met muisjes eten als er een kind is geboren. Ontstaan bij de geboorte van prinses Beatrix en nu ook verplichte kost bij de inburgeringscursus. We namen een kijkje achter de schermen bij de producent van dit beroemde beleg: De Ruijter.
Een kijkje bij De Ruijter: beschuit met muisjes voor iedereen
In Baarn zagen de muisjes het levenslicht. Daar begon de lokale bakker in 1860 met het maken van muisjes van anijszaad. Een lokale lekkernij totdat in 1938 een groot pak met muisjes werd aangeboden aan de Koninklijke familie op het nabijgelegen paleis Soestdijk. Ter ere van de geboorte van het kroonprinsesje Beatrix.
IJzersterke marketing
De media-aandacht die dat genereerde, zorgde voor de geboorte van een traditie. Tegenwoordig wordt die voortgezet door een Amerikaans bedrijf.
Want Kraft Heinz is al vele jaren eigenaar van De Ruijter. De productie van de muisjes vindt tegenwoordig in Utrecht plaats bij het bedrijf Colbrand. De muisjes zijn goed voor 10 procent van de omzet van Koninklijke De Ruijter.
Ook bij het inburgeren
De traditie is zo sterk dat Koninklijke De Ruijter een thema is bij de inburgeringscursus voor buitenlanders. "En daar horen ook beschuit met muisjes bij."
Muisjes zijn geen product waar een mooie groei in te behalen in. "Het is een stabiele markt", zegt marketingmanager Valerie Spigt van Koninklijke De Ruijter. Ook omdat er geen groei in geboortes zit. "Maar wat we wel weten is dat 30 procent wordt gekocht voor de smaak. Niet zozeer om een geboorte te vieren."
Groei ziet Spigt vooral in de andere De Ruijter producten, zoals de hagelslag. De muisjes zijn ook populair geworden bij bedrijven die iets nieuws te vieren. "We personaliseren pakjes ook met iedereen gewenste naam. Dus met babynamen maar ook met bedrijfsnamen."