Interview

Start-up Jungo brengt hypotheek van mens tot mens

26 december 2015 11:14 Aangepast: 04 augustus 2017 00:52
Vincent van den Noort.

Vincent van den Noort is mede-oprichter van de fintech start-up Jungo. Dit people-to-people hypothekenplatform moet voorjaar 2016 online gaan en brengt huizenkopers samen met particuliere investeerders.

"Ik hou van mooie, innovatieve producten ontwikkelen. Het vernieuwende is dat we traditionele hypotheken deels financieren door geld op te halen bij particulieren. De particulier investeert dus feitelijk in woninghypotheken. Dat kan doordat we met de nieuwste technologie werken."

"Mijn persoonlijke ambitie is: in 2020 twintig miljoen mensen vrolijk maken. Je moet je ambities hoog leggen, vind ik." Ruim een half jaar geleden is Van den Noort samen met Jasper Laagland begonnen met het opzetten van Jungo. Zijn oude werkgever Topicus is daarbij de technology partner. "Het is te gek om die stap te zetten om echt iets te gaan veranderen."

Vrienden
Hoe hij op het idee voor Jungo kwam? "Wat me intrigeert, is collaborative economy, waarbij je mensen aan elkaar verbindt. Uber, Airbnb, Peerby en Bunq zijn daarvan prachtige voorbeelden. De hypotheeksector is nog vrij traditioneel en is weinig innovaties gewend."

Jungo betekent: ik verbind in het Latijn, zegt hij. "We gaan mensen die een huis willen kopen op een makkelijke manier samenbrengen met mensen die hun geld willen investeren en rendement willen maken of vrienden willen steunen."

Rendement
Met de huidige techniek is het volgens Van den Noort mogelijk veel directer en transparanter te werken dan banken doen.

"Belangrijk is dat er een win-win-situatie voor iedereen ontstaat. Mensen die een huis kopen hebben voordeel omdat hun hypotheek goedkoper wordt, en mensen die investeren krijgen een beter rendement dan op een spaarrekening." Nederlandse hypotheken zijn heel veilig en hebben een prima risico-rendement verhouding, geeft hij aan. “Waarom zou je dat voordeel niet weggeven aan je vrienden?"

Vertrouwen
Vooral voor zzp-ers en flexwerkers is het lastig om hypotheken via traditionele wegen te krijgen. Doelgroep van Jungo zijn de millennials. "Dat is de hoogst opgeleide groep die een groot deel van de startersmarkt uitmaakt. Die willen graag met elkaar verbonden zijn, vinden duurzaamheid belangrijk, doen alles online. Dat sluit aan bij Jungo."

Het draait om vertrouwen, legt hij uit. "Van oudsher genieten banken vertrouwen, maar als je je verbindt via je sociale netwerk, dan zorgt dat voor een veel krachtiger vertrouwen dan bij een bank die verder van je afstaat."

Crowdlending
Jungo werkt met een combinatie van traditionele financiering en crowdlending. "Wij verwachten dat het op dit moment niet mogelijk is om hypotheken volledig met particuliere investeerders te financieren. De Jungo hypotheek is daarom een hybride lening, waarbij een deel traditioneel wordt gefinancierd, via institutionele partijen, en een deel wordt gefinancierd door de crowd."

Bij de start hanteert Jungo soortgelijke acceptatievoorwaarden als banken. In een volgende fase kijkt Jungo bijvoorbeeld ook naar iemands verdiencapaciteit in de toekomst.

Transparant
Verder vraagt Jungo geen spread (kosten verborgen in de rente) maar eenmalig een vast bedrag voor afsluiten en vervolgens jaarlijkse servicekosten. "De consument ziet dus precies wat hij of zij aan ons betaalt, dat vinden wij wel zo transparant."

"Het verschil is verder dat de hypotheeknemer een stukje rendement weggeeft aan vrienden en niet aan de bank. Uiteindelijk zouden we samen een van de goedkoopste hypotheken van Nederland moeten worden."

Banken
Moeten banken bang zijn voor Jungo? "Millennials zijn ook bij banken op de radar als aankomende doelgroep, maar de banken spelen daar niet snel genoeg op in. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat 73 procent van de millennials liever een financieel product van een technisch bedrijf wil dan van een financieel bedrijf. Als wij ons werk goed doen, is de bank om op te zitten, de enige bank die je straks nog nodig hebt."

Van den Noort is optimistisch. "We hopen in het eerste kwartaal van 2016 de deuren te kunnen openen. Daar werken we hard naar toe. Ik vind het gaaf als we echt iets moois kunnen neerzetten."

Energie
De aanloop verloopt niet zonder hobbels. "Het is een behoorlijk gereguleerde markt, voor het verkrijgen van vergunningen moet je aan allerlei voorwaarden voldoen. Dat is begrijpelijk want het kopen van een huis gaat natuurlijk wel om grote beslissingen. Voor iemand uit de wereld van design en IT levert dat veel leermomenten op. Natuurlijk zijn er dagen dat je denkt: waar ben ik aan begonnen, maar de volgende dag sta je weer met het team te brainstormen. Dat geeft zo veel energie."

Hij werkt tussen 45 en 50 uur per week. "Je moet je werk ongelooflijk goed doen, maar ook af en toe het hoofd leegmaken. Ik ben net theaterlessen gaan volgen, ik geef nu ook regelmatig presentaties. Op het podium staan is een ontspannen manier om het hoofd leeg te maken."

Enthousiasme
Van den Noort noemt zichzelf een echte designer. Hij heeft inmiddels de nodige kennis van de hypotheeksector. "Ik geloof in maakbaarheid. Als je je best doet kun je zaken veranderen." Wat maakt dat hij succesvol is? "Ik heb veel ideeën en ben een enorme positivist, kan aardig eigenwijs zijn en heb een hoop enthousiasme als ik ergens in geloof."

Voor Jungo zal er voldoende animo zijn, verwacht hij. "Als ik naar bestaande crowdfundplatforms kijk en soms projecten voor bij zie komen die zo een ton binnenhalen, dan denk ik: wij gaan dat beter doen."

Vincent van den Noort (36) studeerde aan de Academie voor Digitale Communicatie. Hij werkte eerder als designer bij Topicus en Qelp. Ook is hij mede-bedenker van Findesk (een online hypotheekadviesplatform voor adviseurs). Samen met Jasper Laagland en oud-bankier Gerard Looijen brengt hij komend voorjaar Jungo op de hypotheekmarkt. Van den Noort woont samen met zijn vriendin in Amsterdam.

`