Geld en Werk

Veel onzekerheid over toekomst nieuwe warenhuis Haussmann

03 maart 2016 14:04 Aangepast: 01 augustus 2017 06:00
Vorige maand vertrok mede-oprichter Frans van der Kraan bij als CEO Beeld © ANP

De toekomst van het luxe warenhuis Haussmann op de Amsterdamse Rokin is erg onzeker, schrijft NRC. Eerder vandaag meldde de website retailnews.nl dat de stekker uit het project zou zijn getrokken.

Volgens de retailwebsite zijn alle medewerkers van het project gehaald. Woordvoerders van het warenhuis waren tot nu toe onbereikbaar voor RTL Z. Ontwikkelaar IVY Group "weet van niks" en wijst door naar Haussmann.

Het warenhuis in spe met een vloeroppervlak van 7000 vierkante meter is op dit moment in aanbouw. De winkel zou volgend jaar de deuren openen en zich willen richten op rijke Russen, Amerikanen, Aziaten en Nederlanders. Vorige maand verliet mede-oprichter Frans van der Kraan het bedrijf. Volgens de woordvoerder in de NRC zou zijn vertrek de reden zijn dat het warenhuis de toekomstplannen herstructureert.

De woordvoerder die de krant sprak, ontkent dat het volledige project van de baan is. "Het is nog te voorbarig om te zeggen dat het niet doorgaat, maar er liggen meerdere mogelijkheden op tafel om invulling te geven aan het pand. Welke opties dat zijn, kunnen we momenteel nog niet zeggen", quote de krant de bron.

Vertrek CEO
Eerder schreef het Financieele Dagblad dat de winkel met de Bijenkorf een felle strijd zou voeren om de grote merken. Haussmann leek deze te verliezen. Volgens de bronnen zou Bijenkorf exclusiviteit eisen van de merken, waardoor Haussmann geen deals kan sluiten.

Retail-consultant Hans Eysink Smeets noemde Haussemann eerder nog als voorbeeld toen hem werd gevraagd naar de toekomst van warenhuizen. Deze winkels delven al jaren het onderspit. De middenklasse geeft zijn geld liever uit in zaken als Zeeman, H&M of Zara, die zich op specifiekere doelgroepen focussen.

Het hogere segment
Om te overleven, bewegen warenhuizen zich daarom de laatste jaren steeds vaker naar de bovenkant van het internationale topsegment, vertelt hij. De Bijenkorf liet vorig jaar weten deze trend ook te volgen en vooral de rijke Nederlandse toplaag en toeristen aan te willen spreken. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore