Geld en Werk

Is het einde van de deeleconomie in zicht?

16 september 2015 08:02 Aangepast: 16 september 2015 09:27
Beeld © Getty

Het werd de afgelopen jaren door velen toegejuicht: de deeleconomie. In één muisklik regelen dat je de auto, boormachine of zelfs garderobe van je buurman kunt lenen, leek dé oplossing om geld te besparen. In Amerika lijkt de hype over het hoogtepunt heen.

Het idee leek zo veelbelovend: spullen niet meer te hoeven kopen, maar lenen van iemand om de hoek, gratis of voor weinig. Tenslotte schaf je veel spullen aan die je uiteindelijk maar een paar keer per jaar gebruikt. Denk aan die klopboormachine of aanhangwagen. Tel daarbij op een zware recessie en de behoefte om meer in contact te komen met de buurt, en je hebt een grote trend te pakken.

Maar na de eerste jaren van enthousiasme, zien ze in de Verenigde Staten de hype sterk afnemen, schrijft FastCompany. Van de acht bejubelde platformen in de VS, is er nog één in de lucht, en die heeft niet veel actieve gebruikers meer. Bekende namen als Uber en Airbnb, die ook worden toegedicht aan de deeleconomie, doen het wél goed, maar je kunt je afvragen of die wel bij de deeleconomie horen. Met een betaling per transactie, alsof je gewoon een hotelkamer huurt of taxi bestelt, is er niet echt sprake van delen.

Stoppen of toch geld vragen
In Nederland zijn de eerste signalen ook te zien. Eén van de bekendste voortrekkers uit de deeleconomie, Peerby, kondigde vorige week aan dat het gebruikers toch geld gaat vragen. Na drie jaar zonder serieuze inkomsten zat er niets anders op: het businessmodel moest van lenen naar huren. Het jonge bedrijf krijgt een deel van de huuropbrengsten van gebruikers.

Dat lijkt de crux te zijn voor het voortbestaan van de platformen: als mensen gratis of voor weinig spullen van elkaar delen, hebben de platformen die dat mogelijk maken, nauwelijks inkomsten. Dat is alleen houdbaar als een bedrijf ondersteund wordt door investeerders, zoals in de eerste jaren bij Peerby het geval was, of aanvullende verdienmodellen heeft.

Snappcar: groei valt tegen
Een ander Nederlands succesnummer, autodeelservice Snappcar, haalt zijn bestaansrecht uit massa: veel gebruikers aanhaken die allemaal een beetje betalen. Het bedrijf wist de afgelopen jaren in meerdere landen uit te breiden met behulp van externe financiering.

Oprichter Pascal Ontijd vertelde eerder dit jaar aan RTL Z dat de groei in het aantal autodelers tegenviel. "We hebben dat misschien iets te optimistisch ingeschat."

 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore