Geld en Werk

Noord-Nederland wil chemische industrie aantrekken via Twitter

07 februari 2017 06:11 Aangepast: 29 juli 2017 00:00
De nieuwe waterzuiveringsfabriek van NieuWater BV in Emmen. De NAM gebruikt het water om stoom van te maken. Beeld © ANP

Noord-Nederland wil groene chemische bedrijven naar zich toelokken via social media. De campagne is in een aantal weken uit de grond gestampt via een WhatsAppgroep waarin zo'n dertig ambtenaren en ondernemers zich verenigd hebben.

De bedoeling is om via slimme targetting op Twitter en LinkedIn wereldwijd bestuurders van bedrijven over te halen om hun nieuwe fabrieken in Drenthe, Groningen of Friesland te bouwen.

Noord-Nederland heeft veel last van de gevolgen van gaswinning en profileert zich daarnaast al jaren bij groene chemische bedrijven om meer werkgelegenheid voor net afgestudeerden te creëren. Onlangs werd de regio ook door Brussel als voorbeeld aangemerkt voor de duurzame industrie-tak.

'Dat willen wij ook'

Vorige maand stampten daarom zo’n dertig ondernemers en ambtenaren in één maand via een WhatsAppgroep een informele campagne uit de grond om Tesla over te halen een fabriek in de regio te bouwen, alhoewel de officiele aanvraag nog niet eens gedaan is. Daarvoor kochten ze bijvoorbeeld advertenties in op Twitter, speciaal gericht op medewerkers rondom het Amerikaanse hoofdkantoor van de autofabrikant. 

Dat plan wordt voor de chemische industrie nog iets uitgebreid, vertelt Gerard de Boer, campagneleider voor Tesla en aanjager voor de zogenaamde Chemport campagne. "Er is al jarenlang een team bezig om Noord-Nederland bij de groene chemische industrie te promoten. Ze zagen de campagne die we hebben opgezet voor Tesla en wilden dat ook."

Reclame maken op social media-accounts van werknemers

Daarom wordt er informeel wereldwijd campagne gevoerd op de persoonlijke social media-accounts van werknemers die bij groene chemische bedrijven beslissen over de locaties van nieuwe te bouwen fabrieken.

Alhoewel er tegenwoordig vaak gericht reclame wordt gemaakt bij bepaalde doelgroepen, bijvoorbeeld 'man van middelbare leeftijd met hond', zijn zakelijke campagnes nog niet zo gebruikelijk, geeft De Boer toe. "Maar dit is een simpele manier om zichtbaar te zijn in de wereld. We duiken er gewoon in."

Speciale software om mensen op te sporen

Software die volgens De Boer speciaal voor dit doel geschreven is gaat werknemers opsporen. "We gaan ze volgen op LinkedIn, want 15 procent van de mensen die je volgt uit je eigen werkterrein, volgt je terug. Daarnaast zorgen we ervoor dat ze gesponsorde content, bijvoorbeeld over de succesverhalen, te zien krijgen over Chemport", zegt De Boer. Ook op Twitter krijgen ze advertenties te zien en worden ze doorverwezen naar de website.

Daar worden ze enthousiast gemaakt over de voordelen die de regio biedt. "We hebben een groot agrarisch achterland voor grondstoffen, veel kennis en prachtige voorbeeldbedrijven die bijvoorbeeld al chemische producten uit bieten- en aardappelenafval kunnen maken", vertelt De Boer enthousiast. "Daarnaast voldoet onze chemiehaven in Delfzijl aan hele strenge eisen vanwege de Waddenzee en telt de Universiteit Groningen veel hoogleraren op het gebied van chemie."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore