Geld en Werk

Foodtrucks in trek: enorm veel nieuwe cateringbedrijfjes

13 juni 2016 14:44 Aangepast: 31 juli 2017 05:30
Beeld © Houben

Evenementen zijn populair en dat zien veel ondernemers als een kans: het aantal cateringbedrijven op festivals en andere evenementen is sinds 2011 fors toegenomen. Afgelopen vijf jaar kwamen er 3000 bij. Inmiddels telt Nederland zo'n 8000 stuks, blijkt uit gegevens van de Kamer van Koophandel die RTL Z opvroeg.

Ook het aantal bedrijven dat daaraan gelieerd is, zoals decorbouwers en festivalorganisatoren steeg licht: van 10.000 naar 13.000 inschrijvingen.

"Verrassend hoog", noemt Albert van Schendel de cijfers. Hij is hogeschooldocent Sport- en Evenementenmanagement aan de NHTV. "Je ziet in deze branche dat er heel veel kleine bedrijfjes bij komen. Zij spelen in op de trend van gezond en biologisch eten en richten zich daarbij op specifiek één product, zoals koffie of cocktails. Zoals foodtrucks doen."

Grote vraag

Hoeveel van deze trucks er precies bij zijn gekomen, valt niet te achterhalen uit de registratie bij de Kamer van Koophandel. Wel zien alle partijen een duidelijke toename. Dat is niet vreemd, want de stap om een cateringbedrijfje te beginnen is relatief klein als je het vergelijkt met het starten van een horecagelegenheid in de stad, en de vraag is groot.

In 2015 waren er in totaal 801 festivals in Nederland, in totaal trokken deze 22,7 miljoen bezoekers. "We hebben steeds minder vrije tijd en steeds meer geld. Als we ergens zijn, laten we het geld dus ook gemakkelijker rollen. Evenementen kunnen zich onderscheiden door catering aan te bieden met kleine specialisten", zegt Van Schendel.

'Goede marketing'

Koninklijke Horeca Nederland is minder verrast door de cijfers en ziet veel bestaande horeca uitbreiden naar de weilanden vol muziekpodia. "Veel bedrijven en restaurants doen foodtrucks erbij. Het is een goede marketingtool om bedrijven op de kaart te zetten. Daarnaast zie je ook steeds meer culinaire foodfestivals", verklaart woordvoerder Joris Prinssen.

Eén van die specialisten is worstenbroodbakker Houben. De bakkerij levert de typische Brabantse lekkernijen aan groothandels en verkoopt ze in een eigen bakkerij. Sinds anderhalf jaar staat Houben daarnaast op festivals. Dit jaar is de foodtruck maar liefst 200 tot 250 dagen onderweg, vertelt eigenaar Bart Houben. 

 

WA? #houbenworstenbrood #worstenbroodjes #rollendekeukens

Een foto die is geplaatst door Laura Wagemans (@wagemanslaura) op

 

Geen vetpot

"We vonden dat het product meer landelijke bekendheid moest krijgen. Doordat we direct contact hebben met consumenten, posten en schrijven die daarover op social media. Daardoor vallen we op", vertelt Houben. Of de omzet bij de groothandels en in de winkel daardoor ook toeneemt is moeilijk te meten, zegt hij. 

Het is geen vetpot om op festivals te staan. "De markt is heel grillig: vandaag regent het pijpenstelen en zouden we niks verkopen. Het weer is heel belangrijk", vertelt Houben. "Daarnaast is er enorm veel concurrentie, waarmee niet altijd rekening gehouden wordt. Iedereen denkt dat het een kwestie van zakken vullen is, maar het ligt er echt aan waar je staat en op welke plek. Daarnaast maken we een duur, handgemaakt product. We moeten dus heel veel worstenbroodjes verkopen om winst te maken."

'Aantal bedrijven neemt over een paar jaar weer af'

Van Schendel verwacht dat het aantal cateringbedrijven nog even zal groeien, maar daarna weer af zal nemen. "De markt is constant in beweging. Op het moment dat er gemakkelijk en snel geld wordt verdiend, trekt dat anderen aan. Uiteindelijk zet dat de prijs onder druk, waardoor investeringen minder makkelijk terug te verdienen zijn." 

Houben heeft vooralsnog weinig last van concurrentie. "We zagen er één, maar de kwaliteit was echt minder." Wil je er echt geld mee verdienen, dan is het belangrijk om een goedkoop product uit te kiezen. "Worstenbrood is duur om te maken, maar als je de inkoopkosten en productieprijzen laag houdt, dan kan het wel." Let er wel op dat je uurtarief nooit hoog zal zijn, zegt hij.

Het kost vooral "gigantisch veel uren", vat Houben zijn ervaringen samen. "Je bent één dag kwijt aan opbouw en je moet altijd met tweeën naar een festival omdat je ook weer terug moet rijden. Een festival duurt vaak van 11 tot 11 uur, dus dat is een lange dag. Je moet er ook nog eens eerder zijn om alles voor te bereiden. En na afloop ben je niet klaar, want dan moet je nog schoonmaken en de wagen ophalen." Dan komt er nog de inkoop bij, want voordat je het weet koop je teveel of te weinig in.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`