Geld en Werk

Miljoenen stromen binnen bij bloemenbezorgdienst Bloomon

07 februari 2017 20:21 Aangepast: 28 juli 2017 23:30
Bloomon wil uitgroeien tot een internationaal bloemenmerk. Beeld © Bloomon

Het jonge Nederlandse internetbedrijf Bloomon heeft bij een nieuwe investeringsronde 21,4 miljoen euro opgehaald . De ambitieuze bloemenbezorgdienst breidde vorig jaar uit naar vier landen en wil nu meer.

Niet eerder haalde het bedrijf dat eind 2014 werd opgericht zo'n groot bedrag op. Naast eerdere investeerders (INKEF Capital, Partech Ventures en angel investeerders) wist Bloomon met Fortino Capital ook een nieuwe investeerder aan zich te binden. Fortino is het fonds van Duco Sickinghe, oud-CEO van het Belgische telecombedrijf Telenet.      

Dat levert een kapitaalinjectie van in totaal 21,4 miljoen euro op voor het online bloemenplatform​. Klanten kunnen via Bloomon seizoensbloemen bestellen en deze naar wens wekelijks of maandelijks laten bezorgen. De bloemen komen rechtstreeks van de kweker, zonder tussenkomst van een derde partij. Bijkomend voordeel is dat ze daarmee langer in huis kunnen blijven staan.

Gemak verbeteren

Het geld zal in eerste instantie gebruikt worden om de IT-systemen te verbeteren, vertelt oprichter en directeur Patrick Hurenkamp tegen RTL Z. "Dit is absoluut de grootste investering tot nu toe. We willen het gemak voor gebruikers verder verbeteren. Daarnaast wordt het platform ook aan de achterkant gedigitaliseerd, zodat de kwekers de bloemen gemakkelijker bij ons krijgen."

Eén van de nieuwe services die Bloomon klanten gaat bieden is een sms-berichtje wanneer zij hun water moeten verversen. Ook krijgen mensen meer mogelijkheden om de bezorging te plannen en krijgen zij extra tips bij de verzorging.

Hurenkamp noemt de ontwikkeling van een mobiele app "de volgende logische stap", maar kan nog niet zeggen wanneer deze beschikbaar komt.

Thumbnail

De drie oprichters van Bloomon; Koen Thijssen, Bart Troost en rechts Patrick Hurenkamp. (foto: Bloomon)

Ondertussen is het bedrijf uitgegroeid tot een team van 80 werknemers met 13 nationaliteiten. Naast ons land is het bedrijf sinds afgelopen jaar actief in België, Duitsland, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk.

Bloomon opereert via Aalsmeer, waar zo'n 50 procent van de internationale bloemenhandel wordt verzorgd. Hurenkamp: "Er is internationaal veel aandacht voor wat wij hier in Nederland doen. Dat geldt ook voor Bloomon, het is een versheid van bloemen die veel mensen nog niet kennen. Direct bezorgen zorgt ervoor dat bossen wel 10 dagen langer kunnen blijven staan."

Nog geen winst

Toch heeft het groeiende jonge bedrijf nog tijd nodig om winstgevend te worden. Hurenkamp: "Dat moeten we de komende twee jaar laten zien. We groeien jaarlijks met factor vier en ons in 2015 gestelde doel om 1 miljoen bossen te verkopen halen we. Onze ambitie is om een wereldwijd bloemenmerk te worden."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`