Economie

Solliciteren: hoe schrijf je een goede motivatiebrief?

09 maart 2016 16:22 Aangepast: 01 augustus 2017 04:30
Solliciteren is eigenlijk een beetje als daten Beeld © ANP

De arbeidsmarkt trekt weer aan, maar hoe zorg je er nou voor dat jouw cv en brief opvalt tussen al die andere sollicitaties? RTL Z deed een rondvraag bij HR-managers en headhunters.

1. Waarom solliciteer je eigenlijk?
De meeste mensen vertellen in hun brief hoe goed ze zelf zijn en wat ze allemaal kunnen, maar daarbij vergeten ze één ding: ze tonen geen interesse. Beschrijf daarom eerst waarom je graag voor het bedrijf wilt werken, vertelt Emmy Radelaar, HR-adviseur van easyJet. Pas daarna kan je vertellen waarom jij voldoet aan het functieprofiel.

Solliciteren is eigenlijk een beetje als daten, legt Radelaar uit. "Stel je voor dat je op een date gaat, dan wil je ook graag dat iemand interesse toont." De werknemer die jouw brief krijgt, is vermoedelijk trots op zijn werkgever en vindt het leuk dat jij ook enthousiast bent. Spreek iemand dus aan op zijn emotie.

2. Prikkel nieuwsgierigheid
Het doel van een brief is om op gesprek te komen, niet om de baan te krijgen. Niemand krijgt na één brief een nieuwe job. Maak een HR-manager nieuwsgierig zodat hij je wil leren kennen. Heb je een tijd in het buitenland gewoond, een bijzondere hobby of een hele vreemde baan gehad? Vermeld dat in je brief, zegt Paolo van den Heuvel van Headhuntersteam.

"Laatst sprak ik een migrant uit Turkije die in zijn brief vermeldde dat hij heel wat had meegemaakt in Nederland. Ik was getriggerd door zijn verhaal en nodigde hem uit voor een sollicitatiegesprek. Uiteindelijk bleek hij ook de beste kandidaat te zijn", vertelt hij.

3. Wat heeft het bedrijf aan jou?
Verdiep je in de vraag wat het bedrijf aan jou heeft. Vertel waarom je enthousiast wordt van de vacature en hoe jouw ervaring matcht met de doelstellingen, vertelt Femke Markslag Senior Corporate Recruiter bij RTL.

Kevin Harleman, Executive Manager van recruitment consultancybureau Michael Page, heeft daar een handig trucje voor: "Het is nuttig om jezelf af te vragen of jij jezelf zou uitnodigen als je jouw motivatiebrief zou ontvangen als manager", vertelt hij.

Wanneer er in een vacature om bepaalde punten gevraagd wordt, laat die dan ook terugkomen in je brief. Stel: een bedrijf vraagt bijvoorbeeld om drie jaar ervaring, doorzettingsvermogen en een gevoel voor humor. Leg uit waarom jij aan deze eisen voldoet.

Loze kreten als 'ik ben ervaren, een doorzetter en kan grapjes maken', kan je beter weglaten, bevestigen de recruiters. Ze willen vooral weten wáárom dat het geval is. Mocht je één van de vereisten uit een gewenst functieprofiel niet hebben, leg dan ook uit hoe je dat compenseert, vult Harleman aan.

4. Houd je brief kort
Daarbij is het belangrijk om geen wollige verhalen te schrijven. Kort en krachtig is het credo, adviseert hij. "Voor een verhaal van twee kantjes heeft een gemiddelde manager tegenwoordig geen tijd."

Radelaar, de HR-adviseur van easyJet, is het met hem eens. "Een motivatiebrief mag nooit langer zijn dan drie alinea’s. De kunst is om met weinig woorden de interesse te wekken. Begin met een leuke trigger. Wij schrijven in onze vacatures bijvoorbeeld vaak dat we graag op grote hoogtes werken. Speel daarop in als je hobby bijvoorbeeld wandklimmen is."

5. Zorg voor een helder opgemaakte brief en cv
Sexy foto’s aan je cv toevoegen of losgaan met een ingewikkeld lettertype, kan je beter laten. Toch kan het je wel wat opleveren om lef te tonen. "Ik heb echter ook hele mooie cv’s gezien waarbij het design heel strak gehouden is, prachtig. Dat kun je ook doen met een motivatiebrief", vertelt Radelaar.

Ze benadrukt dat het daarbij belangrijk is om goed rekening te houden met het soort bedrijf waarvoor je solliciteert. "Het is moeilijk om de goede toon te zetten, maar ga uit van je eigen gevoel."

Ook Markslag, de recruiter van RTL, heeft een zwak voor originele formats. "Zo heb ik zelf ooit een brief gehad waarin iemand de exacte vacature lay-out van de website heeft gekopieerd en zijn motivatie had geschreven in dezelfde stijl als wij de vacature op hadden gesteld. Dat valt op en zo iemand zal ik hoe dan ook bellen om eens te horen wie het is en of hij bij de organisatie zou passen."

6. Check je spelling
Check, check, dubbelcheck, benadrukken veel recruiters. "Brieven met slechte spelling, fouten (generieke brieven waarvan men de naam van het bedrijf niet heeft veranderd) of duidelijke standaard brieven die van internet zijn geplukt vallen bij mij direct af", vertelt Markslag.

Gebruik ook geen uitroeptekens, zegt Radelaar. Wees erop voorbereid dat je over alles in je brief vragen kunt krijgen. Je moet dus alles kunnen onderbouwen.

Wist je dat wij ook een app hebben?
Daarmee heb je al het nieuws binnen handbereik. Download 'm hier.

Playstore Appstore

`