Shell neemt de langverwachte eerste stap naar de markt van elektrisch rijden. Op 15 tot 20 tankstations in de Randstad installeert het olie- en gasbedrijf dit jaar snelladers voor elektrische auto’s. Marktleider Fastned ziet Shell 'niet als bedreiging'.
Met het starten van een laadpuntennetwerk wil Shell naar eigen zeggen voorzien in de behoefte van het groeiende aantal automobilisten met een elektrisch voertuig. Dat zijn er intussen ongeveer 15.000 in Nederland.
De 50 kilowatt snellaadstations worden gebouwd bij Shell-tankstations in de regio Amsterdam-Den Haag-Rotterdam-Utrecht. De exacte locaties zijn nog niet bekend gemaakt, maar het eerste laadstation moet in het derde kwartaal van dit jaar operationeel zijn.
Provinciale wegen
Concurrent Fastned verwacht dat Shell zich vooral zal richten op provinciale wegen. "Wij doen alleen maar locaties langs de snelweg, los van de Den Haag en Haarlem waar we ook in de stad zitten", zegt Fastned-oprichter Bart Lubbers tegen RTL Z. "Shell zal zich meer gaan richten op de provinciale wegen."
Zijn bedrijf heeft een vergunning voor 201 laadstations langs rijkswegen. Daarvan zijn er nu 62 operationeel, allemaal gericht op volledig elektrisch aangedreven auto’s. Fastned rekent vanaf 19 cent per kWh, Shell komt met 'een competitieve prijs', zegt woordvoerder Thijs van Velzen.
'Nog decennia benzine en gas'
Shell verwacht dat de markt voor volledig elektrische auto’s de komende jaren toeneemt. Van Velzen: "Samen met de technologische ontwikkeling van sterkere accu's en de politieke ambitie van Nederland dat in 2025 de helft van alle auto's elektrisch is, zijn dit significante ontwikkelingen."
Samen met onder meer waterstofauto’s verwacht Shell dat elektrische auto's een groter deel van de transportmix worden. Toch is het bedrijf overtuigd dat ook traditionele brandstoffen nog decennialang een belangrijke rol blijven spelen.
Kip-en-ei-probleem
De langzame opkomst van elektrische auto's zorgde jarenlang voor een kip-en-ei-probleem bij exploitanten van snelladers. Door het gebrek aan elektrisch auto's zijn laadpalen niet rendabel. Aan de andere kant zorgt het ontbreken van voldoende laadpalen ervoor dat de aanschaf van een elektrische auto onaantrekkelijk blijft.
Met de komst van nieuwe marktpartijen zoals MisterGreen, dat samenwerkt met Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) en nu 11 snellaadstations heeft, moet dit steeds aantrekkelijker worden.
Fastned bouwt sinds 2012 aan een Europees dekkend netwerk van snellaadstations voor elektrische auto's. Het bedrijf is nu marktleider en bereikte in januari 2016 landelijke dekking in Nederland. Pas vorig maand draaide het eerste Fastned-station break-even, het bedrijf hoopt dat dit jaar meer stations uit de verliezen komen.
Fastned: geen bedreiging
Bang voor de concurrentie van Shell is Lubbers niet. "Wij zien dit niet als bedreiging. Het is alleen maar goed dat een bedrijf als Shell overstapt van olie naar elektrisch. Want hoe meer elektrische tanksstations, hoe meer elektrische auto's", zegt hij. "Nederland telt 4,5 duizend tankstations, dus we hebben nog een lange weg te gaan. Maar het gaat de goede kant op."