Geld en Werk

Dit is hoe de Ikea-catalogus jouw ideale thuissituatie nabootst

30 juli 2017 09:56 Aangepast: 15 oktober 2017 11:18
Beeld © Getty images

Het is al 66 jaar dé woonbijbel, de catalogus van Ikea. En ook in het digitale tijdperk probeert het bedrijf uit alle macht de papieren werkelijkheid te zijn van jouw ideale huis.

Vanaf morgen wordt de nieuwe Ikea-catalogus wereldwijd verstuurd. Al 66 jaar lang probeert de Ikea je huiskamer binnen te komen, door in hun catalogus jouw wooninrichting aan te bieden. Daarvoor wordt er door honderden mensen, van fotografen en stylisten tot copywriters en nabewerkers, anderhalf jaar lang aan elke catalogus gewerkt. 

Hoe ze weten wat jouw ideale huis is? Onderzoek. Veel onderzoek. Elk jaar ondervraagt Ikea zo'n 10.000 mensen wereldwijd over hun woon- en leefgedrag. Dit jaar zoomt Ikea in op de ochtendroutine van mensen in acht wereldsteden. Om met de onderzoeksresultaten een mooie website te bouwen, natuurlijk, maar ook om te weten hoe ze de catalogus zo aan moeten passen dat hij in elk werelddeel past.

Een huis zonder vrouwen

Want elke editie ziet er net iets anders uit. Ikea blijft uiteindelijk Ikea, maar er zijn verschillen per editie. Die zijn vaak klein en subtiel, maar soms ook, ja, nogal in het oog springend. Zo moest het bedrijf in 2012 excuses maken na kritiek op het digitaal verwijderen van vrouwen uit de catalogus in Saoedi-Arabië.

En begin dit jaar kregen ultra-orthodoxe joden in Israël ook een geheel eigen variant van de catalogus toegestuurd. Wederom was daarin geen plek voor vrouwen

Thumbnail

Een ultra-orthodoxe Ikea-catalogus

En een gemiddelde keuken in de Verenigde Staten is een stuk groter dan een gemiddelde (stads)keuken in Nederland. Reden dus voor Ikea om de keukens in verschillende edities digitaal een beetje na te bewerken. Om over het prijsverschil nog maar te zwijgen.

Thumbnail

Een Ikea-keuken in de Verenigde Staten...

Thumbnail

...versus een Ikea-keukentje in Nederland.

Daarnaast worden in verschillende edities soms andere versies van een meubelstuk gebruikt, omdat het van land tot land verschilt of men bijvoorbeeld houdt van witte kastdeuren of toch meer van de blanke eikenhouten variant.

Meer dan een catalogus

Hoewel alles in de Ikea-catalogus erop gericht is jou zo veel mogelijk te doen kopen, wil Ikea dat verpakken in iets wat zo min mogelijk op alleen een catalogus lijkt. Zo wordt voor elke editie ook nagedacht over het type papier. Sommige markten vinden mat papier meer luxe uitstralen, andere hebben liever glanzend papier, liet Ikea eerder weten.

Ook verschenen er vorig jaar ineens artikelen in de catalogus. Over eten, democratisch design en over Syrische vluchtelingen. Al die verhalen dienen natuurlijk een doel: het verkopen van het Ikea-gevoel.

Dit jaar combineert Ikea de catalogus met een Augmented Reality (AR)-app. Met het verschijnen van Apple's AR Kit in iOS 11, in september, verschijnt ook de app van Ikea waarmee je Ikea-meubels alvast virtueel in je huis kunt plaatsen.  

Thumbnail

Een voorbeeld van de Ikea-app  

Relevantie

Ook voor Ikea is het steeds moeilijker om relevant te blijven en vooruit te lopen op wat mensen willen. De meubelgigant is altijd zeer selectief geweest in het verkopen van haar spullen. Voor Ikea-meubels moet je naar een Ikea-winkel. In een goede, complete webshop leek het bedrijf nooit zo veel interesse te hebben. 

Maar in juni kondigde Ikea-topman Torbjorn Loof ineens aan een toekomstige samenwerking met webwinkels als Amazon te onderzoeken. Ikea moet wel, om te overleven.

Maar voor nu zijn consumenten nog aangewezen op de winkel, en de bijbehorende gids. Wanneer de catalogus precies op je deurmat ploft is niet precies te voorspellen. Je krijgt hem overigens alleen als je lid bent van de Ikea Family. Maar vrees niet: online is hij vanaf 2 augustus in te zien. 

Ikea-catalogus

De catalogus van Ikea is de droom van elke marketeer. De enorme catalogus slokt maar liefst 70 procent van al het marketingbudget van Ikea op. Hij verschijnt in 50 landen, in 72 verschillende edities met een wereldwijde oplage van ruim 200 miljoen exemplaren. Alleen de Bijbel is succesvoller.

Een hele sprong vanaf de eerste editie. Die verscheen in 1951, in een oplage van 285.000. Toen was hij slechts 68 pagina's dik, een soort tijdschrift. De centrale boodschap bleef al die jaren wel dezelfde: Ikea is een bedrijf met een passie voor jouw ideale thuis. 

De namen van de Ikea-meubels zijn overigens niet willekeurig gekozen. Daar zit een heel systeem achter, met bijvoorbeeld Zweedse plaatsnamen voor banken en fauteuils, Scandinavische jongensnamen voor boekenkasten (denk: Billy) en planten- en bloemennamen voor bedtextiel. Denk je een meester te zijn in het herkennen van Ikea-namen? Dan kun je dat hier bewijzen.

RTL Z
`