De cyberaanval die in juni het Deense transport- en energiebedrijf Maersk trof heeft voor 170 tot 255 miljoen euro aan schade aangericht.
Dat schrijft het bedrijf bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Ondanks dat gaat het weer goed met de containerdivisie van het bedrijf, al drukt de energietak – vooral olie – het bedrijf de rode cijfers in.
Gijzelsoftware
In juni bleek dat ongeveer zevenduizend bedrijven getroffen waren door het Petya-virus. Dat was de tweede grootschalige aanval met 'gijzelsoftware' in korte tijd. Met die software worden de computersystemen door hackers overgenomen en pas vrijgegeven zodra er losgeld is betaald.
Veel bedrijven, zoals Durex, Dettol en Nurofen, lieten weten dat opkrabbelen na de digitale klap tot augustus zou kunnen duren. Maersk schrijft nu rekening te houden met een verlies van twee tot driehonderd miljoen dollar.
Computersystemen plat
Bij Maersk Line lagen alle computersystemen plat en kon er in juli enkele weken niet gewerkt worden. In de haven van Rotterdam sloten twee terminals. Het bedrijf moest nieuwe computers aanschaffen, vertelde het al eerder aan RTL Z. De kosten daarvoor zijn hoog geweest schrijft het bedrijf nu.
Wel gaat het goed met Maersk Line, de divisie van het bedrijf die zich bezighoudt met containervervoer. De winst kwam in het tweede kwartaal uit op 339 miljoen dollar, vorig jaar boekte het nog een verlies van 151 miljoen dollar in dezelfde periode.
Meer schepen, hogere prijzen
Ook hier bleek de aantrekkende wereldeconomie goed nieuws voor het bedrijf: de schepen vervoerden meer containers tegen hogere tarieven. De omzet van de containerdivisie steeg met twintig procent naar 6,1 miljard dollar.
Vraag en aanbod zijn volgens het bedrijf de voor de hand liggende verklaring: de vraag naar containervervoer steeg met 4 procent terwijl het aanbod met slechts 1,4 procent toenam.
Verlies voor Maersk Group
Hoewel Maersk Line na een lastige periode nu in goed vaarwater terecht lijkt te zijn gekomen, kon het niet het overkoepelende Maersk Group de groene cijfers insturen. Het conglomeraat bestaat uit twee onderdelen: energie en transport/logistiek.
Doordat de energiedivisie uitkwam op een verlies van 276 miljoen dollar eindigde de groep onder de streep met een verlies van 264 miljoen dollar.