Geld en Werk

Sanoma zet grote stap met verkoop 19 titels

06 juni 2014 11:07 Aangepast: 06 september 2015 14:50

Met de verkoop van 19 Nederlandse tijdschriften aan New Skool Media heeft mediaconcern Sanoma een grote stap gezet naar de afronding van de ,,strategische heroriëntatie'' die het bedrijf op 31 oktober vorig jaar aankondigde. Vijfhonderd werknemers raken hun baan kwijt of gaan over naar een nieuwe eigenaar, zoals de 93 die voor New Skool Media gaan werken.

Het Finse concern zag zich genoodzaakt in Nederland en elders in te grijpen en een andere koers te gaan varen omdat de inkomsten zwaar onder druk liggen, vooral doordat adverteerders door de crisis veel minder besteden. De maatregelen moeten een besparing van 100 miljoen euro per jaar opleveren.

Sanoma wil in Nederland, naast Finland de belangrijkste markt van het concern, verder met 17 ,,sterke'' titels, waaronder Libelle, Margriet, VT Wonen en Donald Duck.

Onderhandeling

Het bedrijf is nog in onderhandeling met partijen over de verkoop van 7 tijdschriften, waaronder de mannenbladen Playboy, Nieuwe Revu en Panorama. Nog voor het einde van dit jaar hoopt Sanoma resultaten te kunnen melden.

Sanoma leed vorig jaar 332 miljoen euro verlies. In 2012 boekte het concern nog een winst van 149 miljoen euro. De omzet daalde vorig jaar met bijna 7 procent naar 2,2 miljard euro.

Daling omzet

In Nederland, waar het concern ook eigenaar is van tv-station SBS en nieuwswebsite Nu.nl, daalde de media-omzet met 7,2 procent naar bijna 706 miljoen euro.

Sanoma heeft wereldwijd 8000 werknemers, van wie 1500 in Nederland.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore