Economie

Gratis dagblad Sp!ts verdwijnt

14 juli 2014 18:11 Aangepast: 06 september 2015 14:58
Beeld © ANP

Het gratis dagblad Sp!ts gaat op in zijn evenknie Metro en verschijnt in oktober dit jaar voor het laatst.

De oplage van de vernieuwde Metro wordt volgens eigenaar Telegraaf Media Groep (TMG) opgevoerd naar 510.000 exemplaren per dag. Daarbij wordt de krant dan uitgebreid met de 'meest gewaardeerde onderdelen' van Sp!ts. TMG nam Metro in augustus 2012 en was daarvoor al de uitgever van Sp!ts.

Meer adverteerders trekken
​TMG verwacht met één grote, gratis krant meer adverteerders te kunnen trekken, dan met twee titels die elkaar op de treinstations beconcurreren. "We krijgen zo met De Telegraaf en Metro posities nummer één en twee in handen op de landelijke krantenmarkt", zegt TMG-directeur Frank Volmer. "Dat biedt heel veel mogelijkheden om de titels verder uit te bouwen, ook online."

Dagblad De Telegraaf zal, zoals eerder aangekondigd, vanaf het vierde kwartaal overgaan op tabloid. Met twee grote titels op hetzelfde, kleinere formaat denkt TMG dat het voor adverteerders makkelijker wordt een veel groter publiek te bereiken met hun campagnes. De almaar dalende advertentie-omzet van TMG zou daarmee kunnen stabiliseren of zelfs kunnen groeien, aldus de directeur.

Personele gevolgen nog onduidelijk
Volgens Volmer is nog niet aan te geven welke gevolgen de fusie van de dagbladen heeft voor het personeel. Tot een grote reorganisatie lijdt het volgens hem echter niet, aangezien er bij de aankoop van Metro al banen werden geschrapt.

In de zomer van vorig jaar werden de redacties van beide kranten al samengevoegd. Alle overige afdelingen van Metro werden verder geïntegreerd binnen de bestaande afdelingen van TMG, waarbij de volledige integratie van het bedrijf in december vorig jaar werd afgerond.

ANP
`