Economie

NS presenteert nieuwe strategie: terug naar de kerntaken

01 maart 2016 16:18 Aangepast: 01 augustus 2017 06:30

De NS gaat zich de komende jaren weer meer richten op treinen, en minder op alles eromheen. Het spoorbedrijf wil tot 2019 2,5 miljard euro investeren in nieuwe treinen.

Dat maakte het bedrijf vandaag bekend bij de presentatie van de nieuwe strategie voor de komende jaren. Tegenover de investeringen staat wel dat de NS flink wat activiteiten gaat afstoten.

Smullen is geen kerntaak
Zo stopt de vervoerder met het exploiteren van winkels die niet noodzakelijk zijn voor het vervoer van reizigers. De Kiosken blijven wel in handen van de NS, maar winkels als De Broodzaak en Smullers zullen worden verkocht aan een marktpartij.

Wat dat soort winkels de NS jaarlijks opleveren wil Roger van Boxtel, de bestuursvoorzitter, niet zeggen. "Dat is bedrijfsvertrouwelijke informatie".

Stoppen in de regio, richten op het buitenland
Ook gaat de NS niet meer bieden op regionale spoorconcessies en stopt het op termijn met busmaatschappij Qbuzz.

Opmerkelijk genoeg gaat de NS zich juist wel meer richten op 'gerichte groei in het buitenland'. Volgens de NS zijn de meeste andere grote spoorwegbedrijven al internationaal actief, en zij willen daarin niet achterblijven. Via dochterbedrijf Abellio wil de NS ook in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk voet aan wal krijgen.

Nieuwe structuur
Verder wil de NS ook dat de organisatie platter en overzichtelijker wordt, en de rollen moeten eenduidiger worden.

Nu zouden er nog te weinig mensen zicht hebben op de gehele bedrijfsvoering, en werkt het bedrijf te veel in 'kolommen'. Ook moeten er minder managementlagen komen, waardoor "er minder afstand bestaat tussen de top van de organisatie en de werkvloer."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`