Economie

Wordt Uber ingehaald door Ford, GM en BMW?

08 april 2016 22:53 Aangepast: 31 juli 2017 20:30
Beeld © anp

Na Ford en General Motors steekt ook BMW binnenkort de oceaan over met zijn 'car sharing'-dienst. Daarmee kunnen gebruikers via een app met één druk op de knop een auto huren die in hun buurt staat. De autofabrikanten zijn niet alleen: ene na de andere vergelijkbare service schiet uit de grond in de grote steden van de Verenigde Staten.

Gebruikers kunnen inmiddels hun hart ophalen, laatste jaren kwamen er tientallen nieuwe bedrijven bij; zo is er één met auto's op universiteitscampussen (Student CarShare), betraden autoverhuur bedrijven de markt (Hertz en AllCar Rent-A-Car) en werd die underdog ineens de allergrootste (ZipCar). En dan hebben Google, Tesla, Apple en Uber ook nog grootse plannen.

Niet vreemd: de markt is nog klein, maar wordt volgens analisten, waaronder die van Ford, gezien als een mogelijke bedreiging voor de auto-industrie. In 2014 leverde de Amerikaanse markt nog 400 miljoen euro op. Een schijntje in vergelijking met de 24 miljard euro die omgaat in de in- en verkoop van auto's. Doordat er steeds meer mensen in drukke steden gaan wonen, zal die markt groeien, is de verwachting.

Inspelen op gemak
De apps zijn een bedreiging voor Uber, die op dezelfde doelgroep inspeelt. Uit het onderzoek 'Car Sharing Study' blijkt ook dat gebruikers op dit moment de verhuurdienst vooral gebruiken ter vervanging van een taxi als ze snel met van A naar B moeten en hun eigen auto niet bij de hand hebben. Daarnaast is er nog een voordeel: vooralsnog wordt het delen van een auto gezien als een extraatje, niet als vervanging van de eigen auto.

Geen wonder dat grote autofabrikanten kansen ruiken. Het is bijvoorbeeld al langer bekend dat BMW zijn traditionele businessmodel aan het uitbreiden is. Bestuurder Peter Schwarzenbauer benadrukte vandaag vooral te willen inspelen op het gemak in de grote stad. Een trend die ook de concurrenten voor zich zien: Ford en General Motors bieden sinds begin dit jaar ook al huurauto's aan.

Dienst bestaat al in Europa
BMW lanceert de app 'ReachNow' later dit jaar voor het eerst in Seattle. Het plan is om de dienst later uit te rollen naar negen andere steden. De app is niet in Nederland beschikbaar, maar wel in verschillende andere Europese steden onder de naam 'DriveNow', waaronder Berlijn, Londen, Kopenhagen en Stockholm.

In Nederland investeerde het autoconcern AutoBinck pas geleden zo'n 2 miljoen euro in SnappCar, het onlineplatform waar particulieren auto's kunnen huren en verhuren. "We willen er op tijd bij zijn", verklaarde de investeerder. SnappCar steekt zijn ambities niet onder stoelen of banken en wil snel zijn dienst door heel Europa uitrollen. In oktober nam het al de Zweedse FlexiDrive over

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`