Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Geld en Werk

Picnic-baas Michiel Muller: komende drie jaar 9000 nieuwe banen

15 augustus 2017 16:06 Aangepast: 15 augustus 2017 17:52
Topman Michiel Muller van Picnic. Beeld © ANP

Hoewel de online verkoop van boodschappen bij de bekende supermarktenreuzen stagneert, laat online supermarkt Picnic wel een mooie groei zien. Volgens mede-oprichter Michiel Muller gaat zijn bedrijf dit jaar voor het eerst een omzet van 100 miljoen euro halen.

Picnic begon in september 2015 in Amersfoort en is vooral actief in Midden-Nederland. Voor de uitbreiding naar de rest van Nederland wordt een nieuw distributiecentrum op het Utrechtse bedrijventerrein Lage Weide gebouwd dat in maart 2018 operationeel moet zijn.

Forse investering

Muller, topman en mede-oprichter van het bedrijf, liet daar vandaag de eerste paal slaan. In 24 steden biedt Picnic nu zijn diensten aan en dat zijn er vier keer zoveel als eind vorig jaar. "En er komen elke week nieuwe steden bij", zegt Muller, die dit voorjaar daarvoor een investering van 100 miljoen euro kreeg van de rijkste families van ons land.

Thumbnail

Het huidige bezorggebied van Picnic. (beeld: Picnic)

Picnic had al een distributiecentrum in Nijkerk. Om tot een landelijk dekkende bezorging te kunnen komen zijn nog twee van zulke centra nodig.

De uitbreidingsplannen leveren volgens Muller duizenden banen op door het hele land. Over drie jaar heeft Picnic zo'n 10.000 mensen in dienst, voorspelt hij. Nu zijn dat er nog circa duizend. Het nieuwe Utrechtse distributiecentrum biedt werk aan zeker vijfhonderd mensen.

Elektrische wagentjes

Het bedrijf profileert zich als duurzame supermarkt. De bezorging gebeurt met elektrische wagentjes waarvan er nu 250 rondrijden. Door de manier van bestellen en distribueren claimt het ook minder voedsel te verspillen dan normale supermarkten.

Picnic zag het aantal klanten in de eerste helft van 2017 verdubbelen tot 65.000. Die lijn verwacht Muller door te trekken, wat in 2017 een totale jaaromzet moet opleveren van 100 miljoen euro. Ter vergelijking: supermarktreuzen Albert Heijn en Jumbo draaiden vorig jaar omzetten van respectievelijk 13 en 6,7 miljard euro.

Bezorging stagneert

Die grote concurrenten hebben wel grote moeite met hun verdienmodel bij het bezorgen van boodschappen. Deze bedrijven moeten het van schaalgrootte hebben om winst te maken op online bezorging. Maar is vooralsnog weinig interesse onder consumenten: het aandeel online in de supermarktomzet lag dit voorjaar op 1,28 procent en stijgt nauwelijks.

Meer op rtlz.nl:
AholdDelhaize niet bang voor Amazon: 'Supermarkten blijven'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore