Economie

TNT Express lanceert miljoenencampagne om omzet MKB te vergroten

29 september 2014 17:40 Aangepast: 06 september 2015 20:01

TNT Express lanceert een miljoenencampagne om het aantal klanten in het midden- en kleinbedrijf in Europa uit te breiden, in een poging de winstgroei aan te wakkeren in TNT's belangrijkste regio.


Circa 40% van TNT's totale omzet komt momenteel bij het MKB vandaan, en TNT hoopt met de campagne, die zich richt op tienduizenden kleine en middelgrote ondernemingen in Europa die pakketten of vracht verzenden in het binnen- of naar het buitenland, de omzet te versterken, waardoor teruggekeerd kan worden naar solide winstgevendheid. "We hebben een aantal stevige doelen gesteld, maar we kunnen deze in dit stadium nog niet met de markt delen", meldt TNT-woordvoerder Cyrille Gibot.

Onder het herstructureringsprogramma dat eerder dit jaar werd gelanceerd, heeft TNT Express zijn focus gelegd op het midden- en kleinbedrijf in de sectoren industrial, automotive, healthcare en high-tech, en is de aandacht teruggekeerd naar het wegennetwerk in Europa, waar het expressconcern het overgrote deel van zijn omzet genereert.

Bij de presentatie van de tweedekwartaalresultaten werd aangegeven dat voor het aantrekken van klanten in het MKB een aanvullende EUR15 miljoen tot EUR20 miljoen werd gereserveerd. Daarover zei het bestuur destijds dat een marketinginvestering effectiever is dan het versterken van de sales force.

De campagne behelst een nieuwe merkidentiteit en introduceert de slogan 'The People Network', die het oude 'Sure we can' gaat vervangen. De campagne zal tien weken lang uitgezonden worden.

De voormalige slogan die in 2008 werd gelanceerd, toen TNT Express en PostNL (PNL.AE) nog een gezamenlijk bedrijf vormden, "werd opgesteld in volledig andere tijden, waarin flexibiliteit het sleutelwoord was, omdat TNT zowel brieven wilde versturen als vracht wilde transporteren", aldus de TNT- woordvoerder. In 2011 werden het postbedrijf en de express divisie van elkaar gesplitst en ontstonden PostNL en TNT Express.

Kort nadat TNT Express als zelfstandig bedrijf verder ging werd het bedrijf door de Amerikaanse rivaal United Parcel Service (UPS) benaderd voor een overname. Na het uiteenvallen van dit akkoord door mededingingsbezwaren van de Europese Commissie (EC) heeft het bedrijf diverse strategieen gelanceerd ter bevordering van de winstgevendheid, waarvan terugkeer naar het Europese wegennetwerk en het MKB de meest recente vormen.

"We zullen in de eerste maanden van 2015 echt in staat zijn om de resultaten [van de campagne en andere uitgezette maatregelen, waaronder verbetering van de dienstverlening] te evalueren", meldt de TNT-woordvoerder.

Begin 2015 zal het management met een update komen over de vorderingen die gemaakt zijn met het herstructureringsprogramma. Op 27 oktober zal TNT met de resultaten over het derde kwartaal van 2014 naar buiten komen.

Onderaan de streep schommelt het concern de afgelopen jaren tussen winsten en verliezen, waarbij het over het tweede kwartaal van 2014 een nettoresultaat, toewijsbaar aan aandeelhouders, van EUR4 miljoen negatief rapporteerde, versus een nettoverlies van EUR304 miljoen een jaar eerder.

In reactie op de resultaten over de verslagperiode stelde Rabobank de verwachtingen voor het fonds neerwaarts bij, waarbij de bank erop wees dat voornamelijk de Europese autonome groei zwak bleef, "waar TNT slechter presteert dan concurrenten, en de margeverbetering tot stilstand kwam".

De aangepaste operationele winst voor Europe Main kwam in het tweede kwartaal op EUR45 miljoen uit, een afname van 2,2% in vergelijking tot de EUR46 miljoen vorig jaar. Ook het gemiddelde aantal verzendingen per dag kwam lager uit; met 5,0% tot 659.000.

Bestuursvoorzitter Tex Gunning zei destijds in reactie op die resultaten: "We ervaren een ongelijke economische groei in West-Europa en zien de concurrentiedruk in sommige van deze landen aanhouden", stelde hij.

Afgelopen woensdag kwam TNT met een winstwaarschuwing als gevolg van een verdere verslechtering van het marktklimaat in Europa.

Dow Jones / RTL Z

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`