Geld en Werk

Sociale media van voetballers zijn goud waard dankzij Amsterdams bedrijf

26 juli 2017 14:50 Aangepast: 15 oktober 2017 11:18
Zowel Sneijder, Van Persie als De Vrij werken samen met 90/24 Sports. Beeld © Getty

Ze hebben 's werelds beroemdste voetballers als klant, maar toch werkte het Amsterdamse 90/24 Sports vier jaar lang in de luwte. Met inmiddels een dagelijks bereik van 150 miljoen mensen is het naar eigen zeggen het grootste mediabedrijf van Nederland. "Iedereen heeft liggen slapen."

Wie geïnteresseerd is in voetbal en geregeld op Instagram, Facebook of Twitter zit zal de zeer professionele sociale media-accounts van sterren als Wesley Sneijder, Robin van Persie en Arjen Robben niet ontgaan zijn. Miljoenen volgers van over de hele wereld willen weten hoe hun voetbalsterren leven. 90/24 Sports helpt ze daarbij.

Zo begon het

"We zijn vier jaar geleden begonnen", vertelt ceo Edwin Tromp, die er overigens pas vorig jaar begon. "In die tijd braken de sociale media pas echt door. De voetballers kregen zulke grote aantallen volgers erbij dat ze niet meer goed wisten wat ze moesten doen." 90/24 Sports sprong in dat gat.

Thumbnail

Om ook daar te groeien, contracteerde 90/24 Sports onlangs acht Zuid-Amerikaanse voetballers. (Foto: 90/24 Sports)

Tromp vertelt dat de jongens geen idee hadden hoe ze dagelijks duizenden vragen moesten beantwoorden in vele talen. In hoeverre ze wedstrijdbeelden mogen delen op hun account.  Ook wisten ze niet wat ze moeten doen met nepaccounts, en dan zijn er ook nog eens commerciële bedrijven die iets van ze willen.

Eerste hulp met sociale media

"Wij zijn ze daar echt mee gaan helpen. Zo maken we goede content voor ze, die gedeeld kan worden. Maar we helpen ze ook grip krijgen op hun kanalen. Ook leren we ze de nieuwste dingen op het gebied van sociale media", vertelt Tromp. Zeker oudere spelers die zelf niet zijn opgegroeid met Instagram en Facebook hebben daar baat bij.

Via WhatsApp is er dagelijks contact met de voetballers. Een paar keer per jaar gaan ze echt om tafel met elkaar. Dan wordt er bijvoorbeeld wat dieper in de data gedoken. "Als we zien dat iemand als Robin van Persie veel fans heeft in Indonesië, dan helpen wij hem met het maken van een post in het Indonesisch." Er werken dan ook 'wel tien' nationaliteiten bij 90/24 Sports.

Thumbnail

Ceo Edwin Tromp: "Er is geen enkel Nederlands mediabedrijf met zo'n groot bereik." (Foto: 90/24 Sports)

Unieke technologie

Tromp ziet 90/24 Sports vooral als een techbedrijf dat veel doet met data. De zelfontwikkelde mobiele technologie waarmee voetballers hun sociale kanalen beheren is het goud dat de Amsterdammers in handen hebben. "We hebben rustig de tijd gehad om dat te bouwen. Iedereen heeft liggen slapen. Maar we moeten onze technologie blijven ontwikkelen."

Daarnaast schuift 90/24 Sports in de richting van een mediabedrijf dat zelf content produceert. Een mooi voorbeeld daarvan is de transfer van de Engelse verdediger Kyle Walker eerder deze maand. Hij verkaste voor 56 miljoen euro van Tottenham Hotspur naar Manchester City. Bij 90/24 Sports sprongen ze meteen op het vliegtuig om verschillende filmpjes te maken, die al honderdduizenden keren zijn bekeken.

Content creëren

In eigen videoformats zien ze ook veel potentie. "Denk aan My Ride of My Crib, waar voetballers een uniek kijkje achter de schermen geven. Mediapartijen van over de hele wereld vinden dat interessant om uit te mogen zenden."

Dat maakt volgens Tromp werken voor het bedrijf, dat ook in Londen en Brussel zit, zo leuk. "Ons personeel komt overal. Is er een transfer, of gaat er een club door naar de volgende ronde van de Champions League, dan zet dat de hele boel op stelten. Maar het vergt wel veel van de mensen. Van 9 tot 5 kennen we hier niet."

Commercieel interessant

Een andere belangrijke vorm van groei ziet Tromp in de commerciële mogelijkheden. "De jongens moeten er ook wat aan kunnen verdienen." Dan kun je denken aan betaalde retweets of advertenties op hun kanalen.

Toch mogen we de voetballers niet vergelijken met vloggers en influencers als Enzo Knol of Anna Nooshin. "Dit gaat om hele andere aantallen. De voetbaljongens die wij vertegenwoordigen zijn echt sterren. Robin van Persie is geen vlogger. Dat hij 28 miljoen volgers heeft is de consequentie van wereldster zijn."

Daar zijn niet alleen adverteerders en mediabedrijven maar wat blij mee. Het is ook het belangrijkste verdienmodel van 90/24 Sports, dat een commissie krijgt als een voetballer en een adverteerder aan elkaar worden gekoppeld.

Daarnaast betalen de voetballers abonnementskosten voor de diensten. Over de exacte kosten laat Tromp zich niet uit, wel vertelt hij dat deze voor iedere voetballer gelijk zijn, ongeacht hoeveel tweets en Instagramposts er de wereld in worden geslingerd. "Maar het is niet heel duur."

`