Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Geld en Werk

Leestafels en luide kookwekkers: zo wint winkel bij vergrijzing

22 november 2016 13:27 Aangepast: 29 juli 2017 17:00
Beeld © ANP

De groep ouderen in Nederland groeit en dat biedt prima kansen voor supermarkten, maar ook aan winkels als Blokker en Hema. Met productdemonstraties, handige flessenopeners en kookwekkers die meer geluid maken is een wereld te winnen, zegt Paul Moers, merken- en retaildeskundige.

In een rapport over de detailhandel schrijft ING dat de komende vijf jaar de bevolking van Nederland met 2,5 procent zal groeien, maar dat het aantal 65-plussers met maar liefst 12,5 procent toeneemt, ofwel het vijfvoudige. In 2021 zal 20 procent van de inwoners van Nederland ouder dan 65 jaar zijn, tegen 18 procent nu.

Vooral het aantal ouderen met een inkomen van meer dan 40.000 euro zal toenemen, aldus ING. Daarom denkt de bank dat de uitgaven van ouderen de komende jaren nog veel meer zullen stijgen, met zo'n 20 procent. Ouderen hebben niet alleen een hoger besteedbaar inkomen, maar ze hebben ook meer vermogen en ze zijn eerder geneigd hun spaargeld uit te geven.

Elektrische openers, luide wekkers

Volgens Paul Moers doen supermarkten er goed aan om kleinere verpakkingen gaan verkopen, gericht op alleenstaande ouderen. Het voordeel is dat ze daar een hogere prijs voor kunnen vragen. Ook ziet hij ruimte voor supers om meer luxe producten te verkopen. Ouderen hoeven immers niet meer geld in de kinderen te steken en hebben dus meer geld voor zichzelf.

Ketens als de Blokker, Hema en Flying Tiger kunnen zich op ouderen richten door bijvoorbeeld elektrische openers voor blikjes en flessen te verkopen, of eierwekkers die meer geluid maken. Sommige ouderen krijgen flessen moeilijk open of missen op een gegeven moment de kracht voor de handpers voor de dagelijkse portie vitamine C.

Ontmoetingsplek in de winkel

Hij voorziet ook dat supermarkten er wat anders uit gaan zien, met meer ontmoetingsplekken voor oudere klanten, omdat zij meer tijd hebben. Moers verwacht veel leestafels, waar je dan meteen aanbiedingen in de buurt kunt zetten.

Fysieke winkels hebben het voordeel dat ondanks het feit dat ouderen meer online kopen, ze toch graag in echte winkels komen. Ze hebben meer tijd en boodschappen doen is voor ouderen vaak een uitje. Je moet er wel goed kunnen parkeren, vindt Moers, én de toiletvoorzieningen moeten beter, ''die zijn in Nederland sowieso een drama''.

'Service moet onwaarschijnlijk veel beter'

Het allerbelangrijkste is volgens Moers om de dienstbaarheid van het winkelpersoneel te verbeteren. Die getuigt nu namelijk van 'totale horkerigheid', aldus Moers. Acht van de tien winkels denkt dat klanten positief zijn over de service, maar in werkelijk is maar 8 procent van de klanten enthousiast.

Ook modewinkels kunnen prima inspelen op het groeiende aantal ouderen, zegt Moers: ''Geef advies, sta stil bij je klant, ze hebben toch de tijd." Maar, waarschuwt hij: ouderen willen zich jong voelen, dus noem jezelf vooral geen winkel voor bejaarden.

Meer op rtlz.nl:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore