Geld en Werk

Eind aan extra betalen voor 0900-nummers in zicht

10 november 2016 12:15 Aangepast: 29 juli 2017 20:00
Bedrijven mogen maximaal 1 euro starttarief rekenen voor bellen met de klantenservice. Beeld © ANP (Archieffoto)

Bellen naar een betaald servicenummer van een bedrijf (0900-nummers) kost binnenkort waarschijnlijk niet meer dan het normale beltarief.

Bedrijven mogen nu nog maximaal een euro (plus de kosten van je mobiele of vaste telefoon) rekenen. Maar als het aan de advocaat-generaal van het Europese Hof voor Justitie ligt, komt daar een eind aan.

Niet meer rekenen dan 'basistarief'

In een zaak die is aangespannen door een Duitse belangenvereniging voor bedrijven adviseert de advocaat-generaal dat een gesprek tussen een klant en het bedrijf niet meer mag kosten dan het 'basistarief'. Het Hof neemt de adviezen van de advocaat-generaal meestal over.

Volgens de advocaat-generaal zijn kosten voor telefonische vragen over bijvoorbeeld de afleverdatum, factuur of garanties al in de aanschafprijs verwerkt. Een hoger tarief dan normaal is daarom niet toegestaan, ook omdat het consumenten zou afschrikken.

Relatie met klant

In Nederland mogen bedrijven zoals energieleveranciers, telecomproviders of verzekeraars maximaal een euro in rekening brengen (de normale gesprekskosten en eventuele extra kosten bij elkaar opgeteld) als ze al een relatie hebben met de klant, legt een woordvoerster van Autoriteit Consument en Markt uit. Op dit moment zijn er ruim 31.000 van dit soort nummers uitgegeven door de toezichthouder. 

Daarvan zijn er ruim 19.000 klantenservices van bedrijven. De rest van de nummers (de 0909 en 0906) zijn bedoeld voor erotische lijnen of radio- en tv-spelletjes. 

Een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken wil niet vooruitlopen op het advies, maar zegt dat "als er iets niet meer mag en er jurisprudentie over is, wij ons daar aan houden." 

Meer op rtlz.nl:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore