Bellen naar een betaald servicenummer van een bedrijf (0900-nummers) mag in Nederland vanaf 1 juli niet meer kosten dan het normale beltarief.
Dat zegt een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken tegen RTL Z.
Bedrijven mochten maximaal een euro rekenen bovenop het normale beltarief, maar daar maakte het Europees Hof op 2 maart een einde aan. Als je al klant bent van een bedrijf mag het bellen naar een 0900-nummer vanaf 1 juli niet meer kosten dan bellen naar een normaal nummer.
Oplopende telefoonrekening
Consumenten worden door de aanpassing beter beschermd tegen een hoog oplopende telefoonrekening als ze naar de klantenservice bellen, zo stelt het ministerie van Economische Zaken.
Eerder besloot het Hof dat de extra kosten voor het bellen naar de klantenservice al in de aanschafprijs van het product zijn verwerkt. Daarnaast zouden de extra kosten consumenten afschrikken om zich bijvoorbeeld te beroepen op hun garantie.
0909-nummers
Op dit moment zijn er ruim 31.000 090x-nummers uitgegeven door de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt. Daarvan zijn er ruim 19.000 klantenservices van bedrijven.
De rest van de nummers (de 0909 en 0906) zijn bedoeld voor erotische lijnen of radio- en tv-spelletjes. Voor het bellen naar deze nummers blijf je nog wel extra betalen.