Geld en Werk

Weg met automatisering, dit bedrijf zet vol in op mankracht

30 juli 2017 11:55 Aangepast: 30 juli 2017 11:55
Luc de Jong in het distributiecentrum in Oud Gastel. Beeld © Ceva

Al jaren worden we bang gemaakt met berichten dat robots onze banen inpikken. Zeker in branches waar routinematig wordt gewerkt, zoals in de logistiek. Luc de Jong (25), operations manager bij Ceva Logistics, moet daar niets van hebben. Mankracht in plaats van machines bleek een stuk efficiënter.

Hij was 23 toen hij door zijn baas werd gevraagd om het magazijn van Ceva in het Brabantse Oud Gastel te herinrichten. De logistiek dienstverlener had namelijk een grote klant binnengekregen: de Japanse kledingketen Uniqlo.

Die heeft in Nederland geen vestigingen, maar in de landen om ons heen zo'n veertig winkels. Die moeten natuurlijk bevoorraad worden.

Nederland, doorvoerland

De kleding komt vanuit Azië binnen in de Rotterdamse haven. Vanaf dat moment komt Ceva om de hoek kijken. De containers worden naar Brabant gebracht, waar de kleding wordt opgeslagen in het distributiecentrum.

Van daaruit rijden vrachtwagens af en aan naar de Europese winkels. Een secure klus, waarbij alles draait om flexibiliteit. En wie flexibel wil zijn, moet het hebben van mankracht, vindt De Jong. "Uiteindelijk kunnen mensen meer dan computers."

Flexibiliteit vereist

Meer dan een jaar was De Jong, inmiddels 25, bezig om te kijken hoe hij 'zijn' distributiecentrum zo kon inrichten dat de ingaande en uitgaande dozen met kleding zo snel en efficiënt mogelijk bij de klant zouden komen. Omdat geen dag en geen seizoen hetzelfde is, bleken dure machines en automatisering onhandig.

De Jong: "Als de winterpiek komt, hebben we twee keer zo veel fulltimers nodig. Om daarop in te spelen zagen we veel meer nut in extra mensen dan extra machines." Want zou er vol ingezet worden op automatisering, dan zouden er net zo veel machines moeten worden aangeschaft als nodig op de drukste dag. Onnodig op rustige dagen. "Robotisering en automatisering kennen dan een lange terugverdientijd."

Van elektrische orderpicker naar loopkar

Dus ging automatisering de deur uit en koos De Jong voor een grotere groep uitzendkrachten. "We gingen van twintig man naar een pool van zo'n veertig, vijftig mensen." Daarmee kan op de dag zelf nog worden opgeschaald, mocht het nodig zijn.

Daar staat tegenover dat het personeel niet meer werkt vanaf elektrische orderpickmachines. Die waren volgens De Jong te beperkt, en dus wordt de eigen benenwagen weer ingezet. Wel hebben de magazijnmedewerkers een loopkar gekregen.

Het klinkt alsof alle snelheid uit het orderpicken is gehaald, maar het tegendeel is waar. "Het hele proces sluit nu veel beter op elkaar aan, waardoor de wachttijden zijn gedaald. Daardoor hoeven vrachtwagens minder lang op spullen te wachten. Extra wachttijd van vrachtwagens kost geld. Die kosten zijn nu verleden tijd", legt De Jong uit.

Groter effect dan verwacht

Minder machines, meer mankracht. Het klinkt voor veel bedrijven als een dure formule. Voor Ceva is het juist de manier om geld te besparen en de efficiency te verhogen. De Jong: "Onderaan de streep ging het om een productiviteitsstijging van 23 procent. We hadden niet verwacht dat het effect zo groot zou zijn." Door de succesvolle aanpak werd De Jong zelfs genomineerd voor Logistiek Talent van het Jaar.

De kans is groot dat De Jong binnenkort zijn medewerkerspool opnieuw kan uitbreiden. De Japanners verlengden vorig jaar het contract met Ceva en willen uitbreiden in Europa.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore