Geld en Werk

AliExpress en andere Chinese webshops 'hebben prima service'

20 februari 2017 18:17 Aangepast: 28 juli 2017 20:30
De achterkant van een Chinese webshop. Beeld © EPA

De dienstverlening bij Chinese webwinkels krijgt gemiddeld een 7,2 van ervaringsdeskundigen, zegt de Consumentenbond na een onderzoek onder 1666 consumenten. Acht van de tien zegt in de toekomst weer bij een webwinkel uit het Aziatische land te kopen, ondanks de risico's die daaraan verbonden zijn.

Volgens de Consumentenbond is vrees voor de kwaliteit van de klantenservice een belangrijke reden om niet bij Chinese webshops te kopen. Toch blijkt dat webwinkels bij problemen meestal snel en naar tevredenheid reageren.

De communicatie gaat meestal in het Engels, maar de mate van beheersing van de taal wisselt. Driekwart van de producten kostte minder dan 22 euro.

Snel geholpen

Kitty Kroone bestelt sinds vier jaar producten online bij Chinese webshops. Ook zij is tevreden over de service. "Ik bestelde een keer een rugzak waarvan de rits na 1 dag kapot ging. Ik mailde een foto met m’n klacht en kreeg zonder gedoe een nieuwe", vertelt ze. Zij koopt vooral leuke hebbedingetjes, zoals een nieuw telefoonhoesje. En daarin is ze niet alleen.

Uit het onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat we het vaakst tablethoezen, smartphone-opladers, kleding en elektronica bestellen. De populairste sites zijn AliExpress, Lightinthebox en Dealextreme, blijkt uit het onderzoek. 

Thumbnail

(Beeld: ANP)

Niet iedereen is tevreden

Toch moet je oppassen: een kwart heeft weleens een product ontvangen dat mankementen had. Bij Nederlandse webshops ligt dat percentage rond 9 procent.

Producten waren bijvoorbeeld beschadigd, de maten klopten niet, het product had de verkeerde kleur of de kwaliteit viel tegen. Toch laat na zo'n ervaring maar 8 procent Chinese webwinkels links liggen.

Lekker goedkoop

"We zijn bereid om dat voor lief te nemen, omdat het zo goedkoop is", zegt Joyce Donat, woordvoerster van de Consumentenbond. De levertijd van de Chinese webshops is daarnaast vaak lang, vertelt ze.

De Consumentenbond, die zelf als proef producten bestelde bij 10 webshops, moest gemiddeld 27 dagen wachten. Gearbest was het snelst en bezorgde binnen acht dagen. Dinodirect leverde een bestelde actioncam pas na 69 dagen.

Zij tipt om voor een bestelling eerst uitgebreid research te doen op internet naar de reputatie van het online bedrijf. "Lees ervaringen van mensen en kijk uit met dure producten. Als het tegenvalt, heb je weinig om op terug te vallen", zegt ze.

Pas op voor nepproducten

Laat je niet verblinden door de prijs, waarschuwt Donat. "Echte merkproducten, zoals die van Adidas of Apple zijn in China net zo duur als hier. Goedkope versies zijn dus vaak nep."

En dat kan grote gevolgen hebben. Koop je een tweederangs iPhone-oplader, dan loop je risico's. "Die kunnen bijvoorbeeld ontploffen, wat we in het verleden hebben gezien."

De levertijd van Chinese webshops is vaak lang. Ook de Consumentenbond moest lang wachten op de  twintig producten dat het zelf bestelde bij tien Chinese webshops. Alle producten kwamen uiteindelijk in goede orde aan, maar dat duurde gemiddeld wel 27 dagen.

Gearbest.com was het snelst en bezorgde in 8 dagen, Everbuying.net was met 10 dagen ook vlot. Het langst was het wachten op een actioncam van Dinodirect.com. Die werd pas na 69 dagen bezorgd.

Meer op rtlz.nl:
Shoppen bij Amazon of AliExpress kan flink duurder worden

`