Geld en Werk

Advocaten uit Silicon Valley komen Nederlandse markt opschudden

08 april 2017 09:36 Aangepast: 09 april 2017 15:59
De advocaten van Rocket Lawyer willen, in tegenstelling tot de advocaten uit tv-serie Suits, er voor iedereen zijn. Beeld © Getty Images

De Nederlandse advocatuur kan z’n borst nat maken. Het Amerikaanse 'legaltech' bedrijf Rocket Lawyer krijgt in Nederland voet aan de grond en lijkt geduchte concurrentie voor de bestaande markt.

Afgelopen augustus kondigde oprichter Charley Moore aan de Nederlandse markt op te gaan. Nu is de website live, zijn de eerste werknemers aangenomen en hebben zo’n dertig advocaten zich aangesloten bij het platform. "Juridische dienstverlening moet leuk en goedkoop zijn, dan komt de winst daarna vanzelf", zegt CEO Charley Moore in een interview met RTL Z.

U bent uitgenodigd om te spreken op het jaarlijkse event van General Counsel Netherlands, de managers van juridische afdelingen van grote Nederlandse bedrijven. Bent u geen bedreiging voor ze?

We hebben wereldwijd nu zo’n 16 miljoen klanten en binnen een jaar verwacht ik dat dat er 20 miljoen zijn. Maar de meeste van onze klanten hebben nog nooit eerder juridisch advies ingewonnen. Rocket Lawyer is juist een aanvulling op de huidige advocatuur. Voor de gewone Amerikaan is een advocaat onbetaalbaar. Daar wil ik verandering in brengen.

Wat doet Rocket Lawyer precies?

Wij richten ons op consumenten en MKB bedrijven. Een belangrijk deel van onze dienstverlening is 'do-it-yourself': Wij zetten juridische documenten gratis online, die door iedereen gebruikt en gedeeld kunnen worden. Een advocaat is duur en luistert niet naar wat klanten echt nodig hebben. Maar de wereld wordt steeds complexer, dus je hebt toch wel eens een advocaat nodig. Wie meer maatwerk nodig heeft kan via ons netwerk een advocaat inschakelen en daarmee in contact komen door bijvoorbeeld online vragen te stellen.

Hoe verdienen jullie dan geld?

Een standaard arbeidsovereenkomst of testament is gratis te downloaden en te gebruiken. Als je toch extra diensten nodig hebt,dan kun je een abonnement afsluiten. Pin me er niet op vast, maar voor Nederland moet je dan denken aan rond de 30 euro per maand. Je kunt ook per advies betalen als je geen abonnement wilt. Wij hebben nu in Nederland ongeveer 30 advocaten aangesloten die via ons platform klanten juridisch bijstaan. Wij spreken van te voren met hen een tarief af. Een Rocket Lawyer is daardoor 40 procent goedkoper dan een gewone advocaat.

Ook kunnen 100.000 werknemers van onder meer Snapchat, Dropbox, en Google onze diensten gebruiken. De diensten van Rocket Lawyer zijn voor die werknemers een secundaire arbeidsvoorwaarde. Dus als je aandelen van je bedrijf krijgt of huwelijkse voorwaarden nodig hebt, dan kun je advies van een Rocket Lawyer advocaat inwinnen en je werkgever betaalt.

Waarom zou een advocaat zich bij jullie aansluiten en dus fors inleveren op zijn uurtarief ?

De advocaat heeft geen marketingkosten meer.  Wij zorgen voor zijn leads. En de advocaat krijgt een goed werkend platform, een dashboard. Dat geeft inzicht in zijn klanten en welke diensten ze gebruiken. Nederlandse advocaten zien die voordelen ook. We hebben nog helemaal niet hoeven werven. De advocaten kwamen allemaal zelf op ons af.

Hoe verklaar je het enorme succes van Rocket Lawyer?

Ik was zelf ooit een veel te duurbetaalde bedrijfsjurist. Ik was onder meer de jurist voor Yahoo! toen ze nog een start-up waren en heb ook hun beursgang begeleid: dus ik weet dat advocaten het allemaal veel te moeilijk maken en te veel kosten. Daarom heb ik Rocket Lawyer opgebouwd zoals Facebook, Snapchat of Netflix dat hebben gedaan. Vroeger kwam de echte innovatie vanuit de makers van bedrijfssoftware. Denk aan Microsoft. Nu gebruiken we applicaties vooral als we niet op ons werk zijn. Die software moet heel erg laagdrempelig zijn en makkelijk te gebruiken zijn met je mobiel. Via ons platform zijn ondertussen al veertig miljoen documenten gemaakt en gedeeld. Dat kan geen enkel advocatenkantoor ons nazeggen. Dat geeft aan hoe eenvoudig ons platform te gebruiken is.

Hoe weet de klant dat de advocaten van hoge kwaliteit zijn?

Wij screenen de advocaten voordat we ze toelaten tot het netwerk. Maar net zoals bij restaurants of het boeken van een hotel, kun je advocaten een ranking geven. Als een advocaat slechte waarderingen krijgt, dan zetten we hem uit het netwerk.

Thumbnail

Charley Moore wil advocatuur leuk en betaalbaar maken voor iedereen. (Foto: Rocket Lawyer)

Is Europa niet een moeilijke markt om te veroveren, met zoveel verschillende talen en rechtssystemen?

Het klopt dat er grote verschillen zijn met Amerika, in rechtssysteem, taal en cultuur. Maar ik denk dat er meer overeenkomsten zijn. Bovendien hebben we rekening gehouden met het kunnen opschalen in verschillende landen. Je kunt ons vergelijken met Amazon. Andere partijen die hetzelfde willen doen zijn groot geworden door overnames. Kijk maar naar Lexis Nexis (database met juridische informatie van RLX – red.)  die tool ziet er in Nederland helemaal anders uit dan in Frankrijk of Duitsland. Doordat wij van scratch alles hebben opgebouwd is er beter nagedacht over hoe we verschillen behapbaar kunnen maken.

Wat zijn je doelstellingen voor de komende twee jaar in Nederland?

Op dit moment kijk ik daar niet naar. Ik wil weten wat de mensen hier nodig hebben en dan komt de omzet vanzelf wel. Mijn belangrijkste doel is voor Nederlanders de hoge kosten van juridische dienstverlening naar beneden te brengen.

`