Ga naar de inhoud
Geld en Werk

Wiebes belooft beterschap voor blunderende Belastingtelefoon

Eric Wiebes (archieffoto) Beeld © ANP

Demissionair staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes gaat de problemen bij de Belastingtelefoon oplossen. Moeilijke vragen worden vanaf nu direct woorverwezen naar specialisten. "Het gaat beter dan vorig jaar maar niet goed genoeg."

Wiebes beloofde vandaag tijdens het vragenuurtje de problemen met foute antwoorden aan te pakken.

Uit onderzoek van de Consumentenbond bleek vorige week dat 40 procent van de vragen fout werden beantwoord. De bond belde vijftig keer met de Belastingtelefoon en stelde vijf verschillende vragen waarbij medewerkers 20 keer de mist in gingen. 

'90 procent gaat goed'

Wiebes nam het tijdens het vragenuurtje op voor de Belastingdienst: "Het is absoluut niet waar dat de helft van de vragen aan de Belastingtelefoon onjuist zijn." Volgens de staatssecretaris zijn 90 procent van de vragen die binnenkomen procesvragen die vrijwel altijd goed beantwoord worden. Bij de 10 procent 'inhoudelijke vragen' wordt 87 procent goed beantwoord, aldus Wiebes.

Het onderzoek van de Consumentenbond noemt hij een 'niet een representatieve steekproef voor de vragen die gesteld worden'. Wel zegt hij dat de problemen nog steeds te groot zijn. "Dat ben ik met de Consumentenbond eens. En dat hangt mij ook een beetje de keel uit."

Moeilijke vragen eerst checken

Een van de veranderingen die al is doorgevoerd is dat vragen waarvan de antwoorden niet in het computersysteem van helpdeskmedewerkers staan, niet meer direct beantwoord mogen worden. Die vragen gaan voortaan naar een speciaal team van specialisten. 

Of mensen die door verkeerd advies de mist in zijn gegaan boetes of naheffingen kunnen verwachten, wilde Wiebes nog niet zeggen. Dat laat hij de Kamer nog weten.