Geld en Werk

Deze ondernemers maken duurzame chocola, gewoon in Amsterdam

10 maart 2017 16:47 Aangepast: 28 juli 2017 16:00
Enver Loke en Rodney Nikkels (r), oprichters van Chocolatemakers.

In een klein fabriekje in Amsterdam-Noord maken de mannen achter Chocolatemakers zo eerlijk en duurzaam mogelijke chocoladerepen. Maar honderd procent duurzame en slaafvrije repen produceren is zo gemakkelijk nog niet.

Rodney Nikkels en Enver Loke liepen al een tijdje rond in de wereld van duurzame handel toen ze besloten zelf chocolade te gaan maken en verkopen. Via contacten van Nikkels kwamen ze terecht bij cacoaboeren in Congo, Peru en de Dominicaanse Republiek. Met hun laatste spaarcenten kochten de ondernemers oude chocolademaakmachines uit de jaren ’30 en de eerste receptuurtips kregen ze van een vriend in Amerika. 

Maar die ene perfecte chocoladereep is natuurlijk niet zomaar gemaakt, zeker als je nog nooit een reep hebt geproduceerd. De ene vieze chocoladetablet na de ander werd gemaakt, en weggegooid. Totdat de eerste echte Chocolatemakers er lag.

Op kleine schaal

Met de repen gingen de mannen de boer op. Vooral bij natuurwinkels en kleine speciaalzaken viel hij in de smaak. Inmiddels ligt Chocolatemakers ook bij elke EkoPlaza en de Marqt. En vlieg je businessclass bij KLM, dan krijg je een klein stukje tijdens de vlucht.

Albert Heijn heeft nog niet aangeklopt, zegt Nikkels, en of het bedrijf ook echt in die mate zou willen opschalen is nog 'onderwerp van gesprek'. De kracht van het bedrijf, zo vinden de mannen, ligt namelijk in het feit dat ze alles zelf en op relatief kleine schaal doen, net als vroeger. ''150 jaar geleden waren er veel kleine chocoladebedrijfjes en zij regelden alles zelf. Nu controleren vooral grote bedrijven de chocoladeketen. Wij gaan eigenlijk weer terug naar die begintijd.''

Alles regelen ze zelf

De chocoladeketen kent anno 2017 grofweg vier stappen die volgen na oogst: de import, het vermalen van de bonen tot cacaomassa, van massa naar chocola en tot slot de productie van de Marsen en andere lekkernijen die je in de supermarkt ziet.

Doorgaans zit er achter elk van deze stap een ander groot bedrijf. Bij Chocolatemakers is dat niet zo. De ondernemers regelen zelf de inkoop, laten zowaar een zeilschip een flink deel van de cacao vervoeren (want dat is duurzamer dan een vrachtschip) en ze maken zelf de chocoladerepen in Amsterdam.

Dit alles resulteert een hogere prijs in de winkel. Alleen al de keuze voor het zeilschip, Tres Hombres, maakt dat de repen een kwartje duurder zijn. Maar vindt de consument waar Nikkels zich op richt niet erg, denkt hij.

Beetje winst

Ook het onderhoud van de machines heeft een prijskaartje: een half miljoen euro per jaar. "Daardoor hebben we minder geld voor marketing." Vorig jaar leed het bedrijf 'een klein verlies', aldus Nikkels. Dit jaar verwachten de mannen voor het eerst een beetje winst te maken.

Honderd procent slaafvrije chocola maken is op zijn zachtst gezegd een uitdaging, weet ook de man achter concurrent Tony Chocolonely, Teun van de Keuken. Chocolatemakers probeert ook te voorkomen dat er sprake is van kinderarbeid op de plantages waar de bonen vandaan komen. Helemaal zeker of dat tot nu toe ook lukt is Nikkel nog niet. In Congo, waar er wel een risico is op dat soort praktijken, gaat het bedrijf daarom met 'crosschecks' beginnen: een dubbele controle voor het geval de controleurs toch niet de waarheid vertellen of niet alles in de smiezen hebben.

Bijna helemaal duurzaam

Volledig duurzaam worden is ook een haast onmogelijke taak. Hoewel het bedrijf een rits aan duurzame maatregelen nam, van het zeilschip tot biologisch afbreekbare verpakking, kunnen de mannen nog niet om de vrachtschepen van en naar Congo heen. De Tres Hombres komt daar nou eenmaal niet.

Maar uiteindelijk is de focus op deze groene stappen toch wel wat Chocolatemakers van de grote Tony-repen onderscheidt, zegt Nikkels. "Zij focussen meer op het voorkomen van kinderarbeid, wij meer op de duurzame kant. En op kwaliteit. Zij produceren bulkchocolade, met meer suiker; wij houden van meer cacao. Maar…uiteindelijk is kwaliteit natuurlijk subjectief."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore