Economie

V&D en Sanoma bundelen krachten

16 april 2015 09:05 Aangepast: 06 september 2015 16:10
Beeld © RTL Z

Warenhuisketen V&D en mediabedrijf Sanoma bundelen hun marketingkrachten in een poging om hun omzetten op te krikken. Dat bevestigen de ondernemingen tegen RTL Z.

V&D en Sanoma willen het publieksbereik van de tijdschriften en televisieprogramma’s van het mediabedrijf koppelen aan evenementen op de winkelvloer. Onder de vlag van titels als Libelle, Flair en Margriet zullen zij in vijftien warenhuizen elke week vijfdaagse evenementen organiseren. De deelnemende winkels trekken volgens marketingdirecteur Adriana Hoppenbrouwer van V&D elke week gemiddeld ruim een half miljoen bezoekers.

Adverteerders
Sanoma ziet veel mogelijkheden voor haar adverteerders. “Denk bijvoorbeeld aan een workshop yoga in samenwerking met een sportmerk voor de lezers van Margriet, waarbij de deelnemers korting op een sportabonnement krijgen’, licht Sanoma-directeur Louise van Nispen toe. “Of metamorfoses voor jonge moeders met ‘Ouders van Nu’ en een cosmeticamerk.” Afhankelijk van de vorm kost zo’n evenement adverteerders 75.000 euro tot 250.000 euro per week.

Sanoma geeft in Nederland, zelfs na de ingrijpende sanering van het afgelopen anderhalf jaar, een waaier aan tijdschriften uit. Tot haar stal behoren damesbladen als Linda, Flair, Nouveau, Viva, Libelle en Margriet en interieurbladen als VT Wonen. Daarnaast bezit de uitgever websites als Nu.nl en een meerderheidsbelang in SBS Broadcasting, met de televisiezenders Net5, SBS6 en Veronica. Sanoma Nederland boekt een omzet van 653 miljoen euro.

Knokken
V&D exploiteert 63 warenhuizen, die samen goed zijn voor een jaaromzet van 619 miljoen euro. Begin dit jaar werd duidelijk dat de winkelgigant moet knokken om het hoofd boven water te houden. Naast drastische kostenbesparingen moet de omzet omhoog. De in maart aangetreden topman John van der Ent wil dat onder meer bereiken door de handen ineen te slaan met partners. De samenwerking metSanoma en SBS is daarbij een belangrijke stap.

ZIE OOK: De toekomst van V&D

 

RTL Z - Mathijs Smit en Ann-Lynn Hamelink
`