Ga naar de inhoud
Geld en Werk

Schoenenwinkels door het putje: fysieke verkoop stort in

Beeld © ANP

De ouderwetse schoenenwinkel heeft het zwaar. Erg zwaar. We kopen ons schoeisel online en dat heeft grote consequenties voor de fysieke verkoop.

'Schoenen? Die koop ik niet online!'. Enkele jaren geleden waren sommige shoppers er nog van overtuigd: t-shirts en jurken kopen kan prima online. Maar schoenen moest je toch echt even in real life passen.

Die tijd lijkt voorbij. De fysieke schoenenwinkel is uit, online shoppen is in. En dat doet pijn: sinds maart 2012 is de omzet van fysieke schoenwinkels met - hou je vast - 55,4 procent gedaald. De volumes daalden in die tijd met 48,2 procent. 

Thumbnail

Supermarkten gaan wel lekker

Niet alle fysieke winkels doen het zo slecht als de schoenenwinkel. De omzet van alle winkels is in februari voor de tiende achtereenvolgende maand gestegen ten opzichte van een jaar eerder, blijkt uit cijfers van het CBS.

De omzet in de detailhandel lag 4 procent hoger dan in februari 2016. Voedingsmiddelen leverden bijna 4 procent meer omzet op dan een jaar eerder, waarbij supermarkten een plus van 4,5 procent boekten.

Meer doe-het-zelvers dankzij booming woningmarkt

Shoppers gingen ook vaker naar de bouwmarkt. De uitbundige groei van de huizenmarkt was zichtbaar in de populariteit van doe-het-zelf-, keuken- en meubelwinkels, die een bovengemiddelde groei doormaakten.

Net als schoenenwinkels, deden drogisterijen, parfumerieën en verkopers van consumentenelektronica het minder goed. Zij zagen de omzet krimpen.