UberPOP voor de rechter

Wat is Uber nou eigenlijk?

17 april 2015 14:44 Aangepast: 06 september 2015 16:11

Razend populair omdat het goedkoop en makkelijk is, maar ook omstreden: de Uber-app waarmee je een taxi kunt bestellen. Vandaag kregen drie Uber-chauffeurs een boete van 1500 euro. Maar hoe werkt de app precies? En wat is de kritiek?

1. Wat is Uber nou eigenlijk?
Uber biedt een alternatieve taxidienst. Het bedrijf uit San Francisco werd vijf jaar geleden opgericht en maakte in die tijd een stormachtige groei door. De waarde van de app werd eind december geschat op 40 miljard dollar. In 270 steden in 56 landen is de app nu te gebruiken. In Nederland zouden ongeveer 1000 auto's met de Uber-app rondrijden in de grote steden in Randstad.

2. Waarom is het zo populair?
Gebruikers roemen de service vanwege het gemak en de prijs. De app is zo te downloaden en in gebruik te nemen. De beschikbare Uber-auto's zijn vervolgens makkelijk op een kaart te selecteren. Via de app krijg je al een prijsindicatie, waardoor je weet waar je aan toe bent. Die prijs is soms zelfs maar de helft van een normale taxirit. Dat komt onder andere doordat er geen taxicentrale meer aan te pas komt en de fooi ook al inbegrepen is bij de ritprijs. Omdat je account is gekoppeld aan je creditcard, hoeven gebruikers geen cash op zak te hebben. Nare ervaringen met chauffeurs kunnen ze melden via de app, bij een volgende rit kunnen ze chauffeurs die zich onbeschoft gedragen dus mijden. 

3. Hoeveel kost het?
Dat hangt natuurlijk af van het ritje. Het basistarief van UberPOP is 3 euro en daarna betaal je 1,90 euro per kilometer. Als je dat vergelijkt met de prijzen van de Taxi Centrale Amsterdam (TCA), dan is de instapprijs iets hoger, maar ligt de kilometerprijs iets lager. Een rit van 5 kilometer komt bij TCA uit op 13,49 euro en bij Uber op 12,50 euro. Voor de andere diensten van Uber, uberBLACK en uberLUX, gelden hogere tarieven. Bij BLACK is het minimumbedrag 10 euro, LUX rijdt voor bij een minimumbedrag van 15 euro. Voor deze diensten gebruikt Uber luxere auto's en taxichauffeurs die een taxivergunning hebben. 

4. Klinkt goed. Wat is het probleem?
Uber houdt zich met zijn dienst UberPOP in veel landen niet aan de bestaande taxiregels. In bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk en Spanje is Uber daarom verboden. Taxichauffeurs zijn ook niet blij met de app. Uber zou de traditionele taxichauffeurs beconcurreren omdat ze via de app ook toegang geven tot privéchauffeurs, die geen taxivergunning hebben. Ze voerden actie in verschillende Europese hoofdsteden. In Nederland waren er acties in Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

5. Is de dienst ook illegaal in Nederland?
Gedeeltelijk: de dienst uberPOP is door het College van Beroep in december gesommeerd te stoppen. Omdat Uber niet is gestopt, heeft het bedrijf boetes moeten betalen. De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft de dienst bestempeld als illegaal en deed vorige maand invallen bij het hoofdkantoor. Vandaag heeft het OM besloten een onderzoek te starten naar Uber.

Naast de drie vandaag veroordeelde chauffeurs zijn de afgelopen maanden nog zeker 20 andere chauffeurs aangehouden. Ook zij riskeren een boete en een strafblad. Uber heeft steeds gezegd de boetes voor de chauffeurs te betalen.

De twee andere diensten, uberBLACK en uberLUX, zijn wel legaal: het zijn taxi's met chauffeurs met een officiële taxivergunning. Deze diensten mogen juist hogere prijzen rekenen dan normale straattaxi's, omdat de klanten regelmatig gebruik maken van de dienst. Er is dan geen sprake meer van een normale taxi met een maximum instaptarief, maar van contractvervoer.

6. Wat wil Uber bereiken?
Uber wil dat de taxiwetten wereldwijd worden aangepast, zodat UberPOP wel legaal wordt. Het bedrijf meent namelijk het personenvervoer ingrijpend te kunnen vernieuwen: 'veiliger, betrouwbaarder en beter betaalbaar'. De huidige wetgeving zou voor een rem zorgen op innovatie.

Eerder deze week begon het bedrijf in Nederland een petitie tegen staatssecretaris Mansveld. In afwachting van de nieuwe taxiwetgeving - invoering duurt nog een paar jaar - hoopt het bedrijf dat Mansveld in tijdelijke wetgeving regelt dat UberPOP niet langer illegaal is. Het bedrijf heeft 15.000 handtekeningen nodig. Op dit moment komt het bedrijf nog minder dan 500 handtekeningen tekort.

RTL Z

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`