Geld en Werk

Rabobank waarschuwt voor nieuwe phishing: stuur nooit je pas op

14 september 2015 13:55 Aangepast: 14 september 2015 14:11
Beeld © Thinkstock

De Rabobank waarschuwt voor een nieuwe vorm van phishing, waarbij het slachtoffer wordt gevraagd om een zogenaamd verlopen betaalpas op te sturen.

Rabobank-klanten ontvangen een e-mail waarin staat dat hun betaalpas binnenkort verloopt of dat er een nieuwe betaalpas met nieuwe functionaliteiten wordt geleverd. Om deze te ontvangen, moeten zij eerst de 'verlopen betaalpas' opsturen.

Vervolgens vragen kwaadwillenden of het slachtoffer een kleurcode scant, waarmee ze een nieuwe betaalpas zogenaamd kunnen aanvragen. Het slachtoffer wordt dan gevraagd om als "extra beveiligingsmaatregel" zijn of haar pincode in te voeren - deze zou dan dan ook worden gebruikt voor de nieuwe pas.

Nooit je pas opsturen of pincode geven
Doordat Rabobank-klanten de pinpas opsturen en eveneens hun pincode invoeren, plunderen criminelen de bankrekening van slachtoffers. "Dit is een vorm van internetoplichting. De e-mails zijn niet afkomstig van de Rabobank, maar worden gemaakt door criminelen. Zij proberen zo uw bankpas in handen te krijgen", laat Rabobank weten.

De Rabobank benadrukt dat gebruikers nooit hun pinpas op hoeven te sturen of pincode hoeven te geven. "Een nieuwe pas sturen we automatisch naar u op. Hier hoeft u zelf niets voor te doen. Stuur dus nooit uw bankpas op!"

Als de klant een nieuwe bankpas krijgt, raadt de bank aan om de oude pas in tweeën te knippen waarbij zowel de magneetstrip als chip stuk zijn.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore