Onderzoek naar Fyra-debacle

'Privatisering oorzaak ellende met Fyra'

20 mei 2015 16:18 Aangepast: 06 september 2015 16:19

Nederland is een te klein land om meerdere treinvervoerders te laten rijden. Meerdere bedrijven op één spoor is 'volstrekt onpraktisch en onrealistisch'. Het doordrukken van privatisering op het spoor is de hoofdreden van de ellende met de Fyra.

Dat zei oud-Philips-topman Jan Timmer, voorzitter van de raad van commissarissen bij de NS (1996-2001), vandaag tegen de parlementaire enquêtecommissie die het debacle met de Fyra onderzoekt. De enquête moet antwoord geven op de vraag waarom de Fyra-treinen vijf jaar te laat gingen rijden tussen Amsterdam en Brussel en er door grote technische mankementen al snel mee moesten ophouden.

ZIE OOK: Parlementaire enquête Fyra-debacle van start

Timmer vindt privatisering van het spoor, maar ook van water- en elektriciteitsbedrijven, geen goede zaak. Deze bedrijven zijn te belangrijk voor de economie om helemaal aan de markt over te laten. "Privatisering is de moeder van alle kwaad. Als we het niet hadden gedaan, hadden we veel ellende niet gehad." Timmer was ook tegen aanbesteding omdat het slecht was voor het 'esprit de corps' van een goed bedrijf als NS. "Voor sommige NS'ers was het een slag in het gezicht. Ik heb daar begrip voor."

De overheid zette de aanbesteding door. Samen met KLM haalde NS het vervoer op de HSL-Zuid binnen. Timmer klaagde over de afstandelijke verhouding met verkeersminister Tineke Netelenbos. In zijn ogen bestond er ook een veel te grote rivaliteit tussen het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de NS. "Dat werd aangewakkerd door de verzelfstandiging. De NS waande zich toen baas in eigen huis. Bij het ministerie vonden ze NS'ers maar arrogante lieden zonder begrip voor de controlerende taak van Verkeer en Waterstaat."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore