Geld en Werk

Met deze holle frasen krijg je nooit een baan via LinkedIn

25 januari 2017 12:53 Aangepast: 29 juli 2017 02:30
Een werkzoekende bij het Werkplein van het UWV in Amsterdam. Beeld © Archieffoto ANP

Nederlanders op zoek naar een baan zijn niet bepaald creatief als het op het invullen van hun LinkedIn-account aankomt. Gek, want ze omschrijven zichzelf toch als gespecialiseerd en gefocust.

En daar gaat het ook meteen mis: dat doet namelijk bijna iedereen. De site met zakelijke profielen publiceerde haar jaarlijkse lijstje van meest gebruikte woorden waarmee gebruikers zichzelf omschrijven.

Volgens LinkedIn blijkt daaruit hoe moeilijk het maken van een 'veelzeggend profiel' is. Veel mensen vervallen gebruiken standaardtermen, wat resulteert in de volgende holle frasen-top tien: gespecialiseerd, leiderschap, gefocust, strategisch, ervaren, gepassioneerd, expert, creatief, innovatief, gecertificeerd.

"Mensen vinden het lastig zich te onderscheiden van anderen", blijkt volgens Anoek Eckhardt, pr-manager bij LinkedIn, uit de top tien. Maar het verschil maak je natuurlijk niet door exact dezelfde woorden te gebruiken als de rest van Nederland. "Daar kan een recruiter niets mee, die wil meer weten dan een lijstje woorden", legt Eckhardt uit.

'Getallen zijn magie'

"Recruiters willen namelijk weten wat je in je mars hebt, dus leg zo concreet mogelijk uit wat je van de buzzwoorden hebt waargemaakt", beaamt loopbaancoach Aaltje Vincent. Het is wel slim om woorden uit de vacatures te gebruiken waar je naar zoekt. Daar zoeken recruiters namelijk op, maar toon vervolgens aan dat je het ook waar kan maken.

"Zeg concreet wat jou onderscheidt ten opzichte van je concurrenten", adviseert Vincent. "En gebruik daarbij concrete percentages of winstcijfers: getallen zijn magie", vult zij aan.

'Toon je vakmanschap'

De belangrijkste tip voor een goed LinkedInprofiel van Vincent: "Toon je vakmanschap zo concreet mogelijk." Op verzoek kijkt zij ook even naar het profiel van mij, dat vooral een toonbeeld is van hoe het niet moet volgens haar.

Thumbnail

"Je kijkt me niet aan op de foto, en je kijkt niet blij. Neem subiet een andere", is het eerste wat haar opvalt. Dat ik ondanks mijn drie jaar dienstverband bij RTL Z daar niets van in m'n profiel schrijf, is ook 'ongelofelijk'. "Je doet jezelf ontzettend tekort."

'Investeer in jezelf en je werk'

Volgens haar kan het zelfs hinderlijk zijn: "Stel je voor dat ik tijdens dit telefoongesprek even wil uitzoeken of ik wel met een vakman spreek. Ik zie er niets van terug op je pagina."

Bij een eventuele sollicitatie, zal een potentiële werkgever een concurrent met gelijke ervaring waarschijnlijk eerder uitnodigen, als hij of zij z'n profiel wel op orde heeft, verwacht Vincent. Dat ik ondanks 7 jaar Linkedinnen nog geen 400 connecties heb roept bij Vincent de vraag op of "je wel genoeg investeert in jezelf en je werk."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`