Geld en Werk

'Fietsovername levert slimmere fietsen op'

11 april 2017 18:14 Aangepast: 13 november 2018 10:39
Fietsenwinkel Beeld © ANP

Mocht de overnamepoging van fietsenproducent Accell door familiebedrijf Pon Holdings slagen, ontstaat in één klap de grootste fietsenmaker ter wereld. Volgens de Fietsersbond kan dit een impuls betekenen voor de innovatie van elektrische fietsen. Vakbond FNV vreest voor werkgelegenheid.

Vanmorgen werd bekend dat Accell een bod heeft gekregen van Pon Holdings van 32,72 euro per aandeel, wat neerkomt op circa 840 miljoen euro. Pon, dat onder meer Volkswagen importeert in Nederland en al eigenaar is van Gazelle en Union, aast op Accells fietsenmerken waaronder ​Batavus, Sparta, Koga en Raleigh.

Fietskartel?

Het nieuwe bedrijf dat daarmee zou ontstaan, krijgt een enorme marktpositie. Toch hoeft de consument niet te vrezen voor een monopolie op de Nederlandse markt, zegt directeur Saskia Kluit van de de Fietsersbond in gesprek met RTL Z.

Kluit: "Als zij zich gaan misdragen, door bijvoorbeeld de prijzen van meerdere fietsmerken tegelijkertijd te verhogen, zijn er genoeg manieren voor de consument om dat te omzeilen. Het kopen van een fiets ging vroeger altijd via de dealer, maar inmiddels wordt een kwart van alle fietsen rechtstreeks online gekocht. Daar kun je altijd een goedkope fiets krijgen."

Nederlandse fietsenfabrikanten ​Accell, Gazelle en Giant kregen in 2004 nog een forse boete opgelegd door de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) vanwege verboden prijsafspraken. In het geval van Accell werd de maximale boete (12,9 miljoen euro) na lang procederen uiteindelijk afgezwakt tot 4,6 miljoen euro.   

Markt op z'n kop

De komst van het internet heeft de fietsindustrie op z'n kop gezet, benadrukt de directeur. "Tegenwoordig kun je via webwinkels fietsen van over de hele wereld kopen. Met de komst van het internet zijn ook nieuwe verdienmodellen ontstaan, zoals het zelf online samenstellen van je fiets, die je vervolgens ophaalt in de winkel."

Zelf ziet Kluit de mogelijke overname als een zeer interessante ontwikkeling. "Het is een wereldwijde concurrentiemarkt. Veel fietsen worden in Zuidoost-Azië geproduceerd. Als je daar als Europese fabrikant een vinger in de pap wilt krijgen, zul je een grote omvang moeten hebben. Dat levert ook voordelen op bij het onderhandelen met bijvoorbeeld motofabrikant Bosch. Al zal de overname wel langs toezichthouder ACM moeten, om te kijken of hun marktpositie hier niet te groot wordt." 

Voorrang op auto's

Die omvang kan wel zorgen voor meer innovatie en slimmere fietsen. Kluit: "Als een autobedrijf zoals Pon fietsen als een belangrijk strategisch onderdeel ziet van hun bedrijf is dat positief. De innovatie kan een sprong maken, omdat kennis en kunde worden samengevoegd."

Bovendien moet het groeiend aantal chips van elektrische fietsen worden terugverdiend. En dus moeten fabrikanten met vernieuwingen komen. Kluit: "Denk bijvoorbeeld aan het digitaal koppelen van slimme fietsen, zodat grote groepen fietsers bij het stoplicht voorrang krijgen op een handjevol auto's of voorrang krijgen als het regent."

Werkgelegenheid

Mocht de overname door Pon slagen, kan dat wel gevolgen hebben voor werknemers, waarschuwt vakbond FNV. "Het nieuws dat Pon deze overname wil doen, komt als een volslagen verrassing", stelt Johan Voornhout van FNV Metaal.

Zij maken zich vooral zorgen over de gevolgen voor de werkgelegenheid. Voornhout: "Zowel bij de productielijnen als bij de overhead. Mocht de overname doorgaan, dan gaan we in gesprek over het waarborgen van werkgelegenheid."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore