Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

22 oktober 2017 09:03

Anne Raaymakers (56) was arm, maar verdient nu tonnen als Facebookqueen

Jarenlang leefde Anne Raaymakers (56) als alleenstaande moeder met haar drie kinderen onder bijstandsniveau. Ze probeerde van alles om haar hoofd boven water te houden. Op haar 48ste maakte ze een keuze die haar leven veranderde. "Ik verdien nu tonnen per jaar met 30 uur werken in de week."

"We zochten tussen de kussens van de bank naar dubbeltjes of kwartjes en de kinderen brachten alle lege flessen naar de supermarkt om de laatste week van de maand door te komen", vertelt Anne Raaymakers. Het was 2009. Haar tweede man had haar net verlaten en ze stond er met haar drie kinderen alleen voor. 

Anne vertelt haar verhaal in haar ruime loft in een voormalige fabriek van Philips. Ze staat bekend als zakenvrouw en 'Facebookqueen' van Nederland. Maar achter dit imago schuilt een hardwerkende vrouw, die ook oma is van vier kleinkinderen en graag oppast.


Anne's loft in Eindhoven is haar huis en kantoor. (foto: Alej Rodriguez)

Rebel van het gezin

Op de basisschool kreeg ze havo-/vwo-advies. Maar haar ouders stuurden haar naar de mavo. "Ik kwam uit een degelijk gezin. Mijn vader was badmeester, mijn moeder verpleegkundige. Ze hadden een praktisch beroep voor mij in gedachten. En als ik niet ging studeren, kon ik ook nog voor mijn jongere zusje zorgen."

Maar Anne was de rebel van het gezin en vertrok tot verdriet van haar ouders na de mavo naar Marseille om daar als au-pair te werken. "Dat vond ik niks, dus liftte ik naar Parijs en regelde daar wat banen om rond te komen." Toen ze terugkwam in Nederland wilde haar moeder haar niet meer in huis hebben. "Vanaf dat moment had ik het gevoel dat ik er alleen voor stond."

De bijstand was comfortabeler

"Toen mijn man mij verliet, kwam ik er alleen voor te staan. Alimentatie kreeg ik niet. Om er voor de kinderen te zijn, besloot ik voor mezelf te beginnen en administratief werk te doen voor anderen. Dan kon ik mijn eigen tijden beter indelen en meer thuis zijn."

Na een paar maanden kreeg Anne een telefoontje van de sociale dienst. "Ze zeiden dat mijn inkomen al maanden onder bijstandsniveau was en raadden me aan te stoppen en een uitkering aan te vragen. Dat wilde ik niet. Natuurlijk was de bijstand comfortabeler geweest, maar het was net alsof mijn ouders weer tegen me zeiden: 'Doe maar de mavo, word juffrouw of verpleegster, loop in het gareel.' Maar ik dacht: ik kan best voor mezelf zorgen."

Van één deelnemer naar eerste ton

Ze had verschillende banen en startte allerlei ondernemingen om haar hoofd boven water te houden. Toen Anne 48 jaar was, besloot ze zich op social media te storten. "Ik moest geld verdienen voor mijn drie studerende kinderen en vond de online wereld fascinerend. Daarom ging ik workshops geven over bloggen, LinkedIn en Twitter. Vol enthousiasme begon ik, maar mijn eerste workshop was met één deelnemer. Toch liet ik het doorgaan, ik geloofde dat dit de toekomst was."

Anne zag dat in Amerika en Canada de kennis verder was dan in Nederland en pakte het vliegtuig. "Daar adviseerde een coach me om mijn kennis over social media te delen en daar geld voor te vragen." Het bleek een gouden zet. "Ik bouwde met hulp van mijn zoon een website en plaatste een bericht waarmee mensen zich konden aanmelden voor mijn evenement waar ik zou spreken over social media."

Daarna ging ze met haar nieuwe vriend op vakantie. "We hadden geen internet op de hotelkamer en na drie dagen checkte ik mijn mail in de hal van het hotel. Er waren al 50 aanmeldingen binnen. Het volgende event waren dat er 100. Binnen een jaar verdiende ik mijn eerste ton. Ik stond er zelf van te kijken."

Geld verdienen met social media

Anne is eigenaar van Fanfactor, een bedrijf dat ondernemers helpt meer klanten te krijgen door Facebook-marketing. Ze organiseert vier keer per jaar een evenement waar ze de enige spreker is. De 200 kaartjes zijn altijd uitverkocht.

Daarnaast verdient ze haar geld met online cursussen die zo'n 4.000 mensen kopen en volgen. Ook inspireert ze meer dan 30.000 mensen via haar mailinglist. 80 procent van haar klantenbestand is 40+. "Voor deze doelgroep is er weinig anders te vinden. Ik heb geen concurrentie."

Niet de leukste moeder

Anne's liefde voor online groeide en ze ging helemaal op in haar werk. "Ik ben niet opgegroeid met een computer of met social media, dus ik moest mezelf alles aanleren. Als mijn zoon om 05.00 uur begon met zijn krantenwijk, zag hij mij achter de computer zitten. 'Zit je er nog steeds of zit je er alweer?' vroeg hij dan. Ik zat er nog steeds. Ik moest en zou het leren."

"Het maakte me niet de leukste of makkelijkste moeder. Ik was wel thuis, maar ik was druk of afwezig. Uren zat ik aan de computer gekluisterd terwijl ik ergens op de achtergrond hoorde: Mam! Mahaaam." Anne wilde voor zichzelf beginnen om er meer voor de kinderen te zijn, maar ze werd zo succesvol dat de aandacht voor haar kinderen er soms bij inschoot.

Huis met zwembad

Anne specialiseerde zich in Facebook-marketing. "80 procent van de mensen die naar mijn events komen of mijn online-trainingen volgen, zijn boven de 40 jaar. Die kijken naar mij en zien: als jij het kan, kan ik het ook. Als een jong iemand ze social media uitlegt, gaat het vaak te snel: dan klik je hier, hier, en hier. Ik kan me inleven in mijn doelgroep en breng op een geduldige manier de informatie over. Dat werkt."

Nu verdient Anne tonnen per jaar met minder dan 30 uur werken in de week. "Van mijn eerste verdiende geld ging ik met mijn kinderen met de bus naar Spanje. Nu huur ik in de zomerperiode een huis in Frankrijk af waar we met het hele gezin, kinderen en kleinkinderen op vakantie gaan. Ik dacht dat die vakantie naar Spanje armoedig was, maar laatst zei mijn zoon hoe fantastisch hij die busreis en die vakantie vond. Ik ben niet veranderd door het geld, maar het geeft me een enorm rijk gevoel dat ik deze vakantie's voor mijn kinderen en kleinkinderen kan doen."


Het uitzicht vanaf het huis waar Anne afgelopen zomer met haar kinderen en kleinkinderen naartoe ging.
Topnieuws