Entertainment

Adidas komt met speciale collectie die diversiteit viert

10 oktober 2019 14:31 Aangepast: 10 oktober 2019 15:03
Beeld © Adidas / Universal Standard

Adidas maakt deze week grote stappen door hun handen ineen te slaan met Universal Standard, een merk dat vooroploopt als het gaat om inclusiviteit en diversiteit. "We zeiden dat we een revolutie zouden beginnen met partners die klaar waren om de toekomst vorm te geven. Welkom in de revolutie", viert het merk de samenwerking op Instagram.

"We willen verder denken dan small, medium en large"

De bijzondere collaboratie startte ongeveer een jaar geleden, toen Adidas aan Universal Standard vroeg om een beroep te mogen doen op hun expertise in het maken van kleding voor vrouwen met een maatje meer. Het merk was zo enthousiast over de plannen van de sportgigant, dat het besloot sámen een collectie te ontwerpen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Waarom komt Victoria's Secret nú pas met een plus-size model?

En die unieke collectie is vanaf deze week te koop. Althans het eerste deel. De samenwerking wordt namelijk in twee delen gelanceerd. De collectie bestaat uit 25 stuks met voor ieder, en elke maat, wat wils. Leggings, topjes, hoodies, shirts, noem het maar op. Daarbij is de collectie ook nog eens betaalbaar met prijzen die variëren van 39,95 tot 97,95 euro.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Miljuschka omarmt haar curves: 'Dit lichaam doet het erg goed'

“Adidas is zo’n gerespecteerd internationaal merk dat het als prima spreekbuis kan dienen voor de boodschap die wij brengen. Het was voor beide partijen een leerrijk proces. We hopen dat dit een en ander in gang kan zetten, niet alleen in sportkleding, maar in alle segmenten van de mode-industrie”, aldus Alexandra Waldman, medeoprichter en creatief directeur bij Universal Standard.

"We willen verder denken dan small, medium en large. We willen items maken die aanvoelen als een tweede huid, die met ons meebewegen en die ons de vrijheid geven om onszelf echt uit te drukken", luidt hun statement. 

Miniatuurvoorbeeld
Ook leuk:

Nederlands plus-size-model gaat viral: ‘Sprekend Gigi Hadid’

Bij de collectie hoort ook een bijpassende campagne, die draait om beweging. Maar dan net even anders. In plaats van topsporters te presenteren - zoals vaak wordt gedaan bij sportcollecties - schitteren modellen met verschillende maten in de campagne. "Heel vaak als we het hebben over vrouwen in de sport, worden ze als mannen neergezet: het is erg agressief, het is competitief, het is zweterig. (...) Maar er is ook een enorm percentage vrouwen dat gewoon in hun lichaam leeft."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Millie Bobby Brown lanceert lijn voor Converse

De collectie is volgens het merk niet bedoeld om vrouwen te veranderen. "Het gaat erom ze tegemoet te komen, gewoon zoals ze zijn. Het gaat om beweging. De schoonheid van beweging door dans, de kracht van gemeenschap, het geloof in potentieel en de kracht van het lichaam van een vrouw. Het is voor de atleet, het team, de moeder, voor iedereen (...) We wilden verschillende lichamen laten zien in beweging. En dat ze allemaal mooi en buitengewoon waren en het waard zijn serieus genomen te worden."

RTL Boulevard

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`