Entertainment

'Nog altijd sluikreclame bij grote vloggers als Anna Nooshin'

27 augustus 2019 07:53 Aangepast: 27 augustus 2019 14:53
Beeld © ANP

Vloggers met veel volgers en zogenoemde influencers lappen op uitgebreide schaal de regels voor reclame aan hun laars. Vaak vermelden ze niet of onduidelijk of ze geld of gratis producten krijgen voor hun internetfilmpjes over hun dagelijks leven, terwijl de Reclame Code Social Media & Influencer Marketing dat wel voorschrijft.

Het FD stelt na onderzoek onder tientallen bekende Nederlandse vloggers, influencers en bedrijven die de vloggers betalen om hun boodschap te verspreiden, dat zeker vier grote bedrijven in Nederland sluikreclame maakten via vloggers. Zo geeft Opel Jamie Li korting op een leaseauto in ruil voor aandacht en vliegt Corendon Anna Nooshin naar Griekenland. Ook kledingmerk NA-KD en Marktplaats zetten vloggers in om hun merk onder de aandacht te brengen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Cardi B sleept vloggers voor de rechter

Door niet duidelijk te zijn over sponsoring verworden de boodschappen tot sluikreclame, schrijft de krant. Dat is niet bij wet verboden, maar wordt wel gezien als maatschappelijk ongewenst. De Stichting Reclame Code lanceert dinsdag een campagne voor duidelijk herkenbare marketing van influencers.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore