Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan ook al jouw Bright nieuws, video's, stuff en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Entertainment

Nieuwe docuserie volgt de techwereld van de jaren '90

25 januari 2019 07:36 Aangepast: 25 januari 2019 09:46
Beeld © National Geographic Channel

In de nieuwe serie Valley Of The Boom zien kijkers niet alleen hoe de techwereld begin jaren '90 vorm kreeg, maar ook de geboorte van FOMO, de ‘fear of missing out’. Dat stelt Arianna Huffington, oprichter van The Huffington Post en producent van de serie.

"Het idee dat de wereld op het punt stond te veranderen"

“Niemand wilde de internettrein missen, zelfs niet als ze niets begrepen van wat het wereldwijde web nou eigenlijk was”, herinnert de techondernemer zich. “Het was een tijd van triomfen, van idealisme, het idee dat de wereld op het punt stond te veranderen.”

Valley Of The Boom, dat zondag van start gaat op National Geographic, is een combinatie van een documentaire en een dramaserie. Interviews met experts worden afgewisseld met het verhaal van drie ondernemingen uit die tijd: browser Netscape, socialmediavoorloper The Globe en de frauduleuze videoservice Pixelon.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Deze nieuwe Nederlandse serie schept hoge verwachtingen

Acteur Bradley Whitford, die Netscapebaas James Barksdale speelt, vond het interessant om de techwereld van begin jaren 90 te bekijken door de ogen van nu. “Wat je in de serie ziet is de gelukzalige geboorte van een kunstvorm, van een business”, aldus de The West Wing-ster. “Er zaten zoveel goede bedoelingen achter. Of ze toen konden bedenken waar dit toe zou leiden? Absoluut niet.”

Nepinformatie

Zowel de acteur als de producente ziet de rol die technologie in ons leven is gaan spelen met lede ogen aan. Huffington richt zich sinds haar vertrek bij The Huffington Post in 2016 op haar onderneming Thrive die ‘gezond’ gebruik van tech promoot. "De boom bracht onbedoelde gevolgen met zich mee: techverslaving, politieke manipulatie, de ononderbroken stroom informatie die het moeilijk maakt het verschil tussen feiten en nepinformatie te zien. Niemand dacht er toen aan dat het ons leven zou overnemen, dat we onszelf en de mensen om ons heen erin konden verliezen.”

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Miljuschka likt haar vingers af bij nieuwe realityserie Gordon Ramsay

Whitford grapt: “Elke ouder zal het gevoel kennen: waarom heb ik mijn kinderen een iPhone gegeven en niet meteen een crackpijp? Het is net zo verslavend, maar die pijp leggen ze nog weleens weg.” Serieuzer stelt hij wel dat hij, net als Huffington, denkt dat we op een breekpunt staan op dit vlak. “We realiseren ons nu dat we niet naïef moeten zijn over deze gevolgen. We zien tech niet meer als een onschuldige manier om informatie te verspreiden en de maatschappij beter te maken.”

Hij ziet daarin overeenkomsten met zijn eigen vakgebied, televisie. “Elk nieuw medium schept verwachtingen die het niet waarmaakt. Toen we tv kregen, zou dat de beschaving naar een hoger plan brengen, opera beschikbaar maken voor de massa.” Lachend: “Maar dat is niet wat we ervan hebben gemaakt.”

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore