Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

RTL | Volg het nieuws terwijl het gebeurt

Topnieuws
meer stories
Laatste uitzending
Video's
meer stories
18 juli 2018

Ik eet liever een plofkip dan een dure kip die een beter leven heeft gehad.

05 maart 2018

Week zonder vlees is begonnen: 'We eten er geen biefstuk minder om'

Week zonder vlees is begonnen: 'We eten er geen biefstuk minder om'
Deze FEBO is voor de vegetarische week omgedoopt tot VEBO

De Week zonder Vlees is vandaag begonnen. Op diverse plekken is even geen vlees te krijgen of wordt er een alternatief aangeboden naast het vlees. Het is niet het eerste vegetarische initiatief. Toch blijven we onverminderd veel vlees eten, blijkt uit cijfers van de Wageningen Universiteit.

Minder vlees eten is goed voor het milieu en door een hamburger over te slaan voorkom je dierenleed. Uit cijfers van het Voedingscentrum blijkt ook dat 55 procent van de mensen in Nederland drie dagen per week (of vaker) geen vlees eet. De boodschap dat vegetarisme een goede zaak is, lijkt er dus bij iedereen goed in te zitten.

Volgens Dé van de Riet van de Centrale Organisatie voor de Vleessector valt het toch wel mee met ons enthousiasme voor vegetarisch eten. Hij vindt alle aandacht voor vegetarisme dan ook buitenproportioneel. "Als je het vergelijkt met de vleesconsumptie in Nederland zeker. Die consumptie is namelijk redelijk stabiel."

tekst gaat verder onder de afbeelding

Vleesverbruik in Nederland

Meer vlees

De cijfers van de Wageningen Universiteit geven van de Riet voor een deel gelijk. De consumptie van vlees liep de afgelopen jaren wel degelijk licht terug, maar in 2016 stagneerde deze daling. Sterker nog: we gingen zelfs iets meer vlees eten, namelijk 76,8 kilo per persoon. 200 gram meer dan het jaar ervoor. Het gaat hier wel om het 'karkasgewicht', de helft van de 76 kilo bestaat uit botten, de andere helft uit vlees.

Van de Riet denkt dat vooral hoogopgeleiden vaker biologisch of vegetarisch eten. "Het gemiddelde gezin in Nederland eet er door al deze acties geen burger minder. Ze zien acties zoals de Week zonder Vlees vooral als betutteling."

Grootschalig

De organisatoren van de Week zonder Vlees geven toe dat het moeilijk is om consumenten op andere gedachten te brengen. "Ondanks alle vegetarische initiatieven is vlees eten één van de sterkste gewoonten die moeilijk uit ons dagelijks patroon is te halen", vertelt initiatiefnemer Isabel Boerdam.

Toch denkt Boerdam dat de Week zonder Vlees wel invloed gaat hebben op ons eetgedrag. "Wij denken dat deze actie wél een impact gaat hebben, omdat het zo grootschalig wordt aangepakt". 

Aan de Week zonder Vlees doen inderdaad veel bedrijven mee. Onder andere Philips, Shell, Albert Heijn en de gemeente Amsterdam hebben zich achter het initiatief geschaard. Ook doet een groot aantal restaurants en scholen mee met de actie. Daarnaast hebben meer dan 27.000 mensen zich online ingeschreven voor de vegetarische week.

Bekijk hier het item

 

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

Meer op rtlnieuws.nl:

Topnieuws