We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

RTL | Volg het nieuws terwijl het gebeurt

12 oktober 2017

Waarom is Het Geluid raden zo moeilijk?

Na tien (!) weken is Het Geluid van QMusic eindelijk geraden. Hoe kan het dat we zo veel moeite hebben met het herkennen van geluiden? "Mensen zijn slechte luisteraars."

Het vastklikken van het lipje van een fotolijstje. Dat was dé oplossing van QMusics raadspel Het Geluid. Omdat het lang duurde voor het werd geraden – en heel veel mensen verwoede pogingen hadden gedaan – won Kim een recordbedrag van 63.700 euro.

Zo lang? 

Waarom duurt het zo lang voor we zo'n geluid raden? Marcel Cobussen, hoogleraar auditieve cultuur aan de Universiteit Leiden, zegt dat we over het algemeen niet echt goed kunnen luisteren. "Door de eeuwen heen zijn we steeds meer visueel georiënteerd geworden." Hij maakt met zijn studenten weleens geluidswandelingen door de stad, waarin ze zich alleen maar proberen te focussen op wat ze horen. "Pas dan gaan de oren van mensen open."

Dat het QMusic-geluid vaak moeilijk te raden is, kan ook liggen aan de manier waarop geluiden worden opgenomen. Dat kan bijvoorbeeld gedaan worden met een close miking, weet Cobussen. Dat wil zeggen dat de microfoon héél dicht op het object wordt geplaatst. "Geluid, zoals het dichtklikken van een fotolijstje, kan zo zacht zijn dat je het normaal niet of nauwelijks hoort. Maar dankzij die opnametechniek hoor je het ineens heel hard. Door die versterking word je snel op het verkeerde been gezet." 

Waarom is geluiden raden zo populair? 

'Het Geluid' van radioprogramma QMusic is niet het eerste programma waarin mensen geluiden kunnen raden. In buitenland bestaat het en spel  'The Secret Sound' en op de Nederlandse radio bestond in de jaren '60 ook een zelfde soort spel. In de jaren daarop kwamen er verschillende varianten: 'Win met de Zin' van Radio 538 of 'De Stemband'  van Radio Veronica.

"Mensen worden zich hierdoor misschien bewuster van hun auditieve omgeving", zegt Cobussen. "En het spel-element zorgt er ook voor dat ze een enorme drive hebben om mee te spelen. Juist als je weet dat je makkelijk op het verkeerde been kan worden gezet, ben je er nog meer op gebrand het juiste antwoord te raden."

Uit de context

Bovendien wordt het geluid los opgenomen, uit de context gehaald. "Het is moeilijker om geluid dan ergens mee te associëren." Een voorbeeld: je hoort een mes tegen een bord tikken. Dat geluid kun je veel makkelijker plaatsen wanneer je in een restaurant zit dan wanneer je het geïsoleerd hoort.

Daar komt nog bij dat een object, zoals een mes, uit zichzelf géén geluid maakt. "Een object heeft een kleur. En een vorm. En een structuur. Maar een object klinkt niet uit zichzelf." Dat geluid ontstaat pas als het object in aanraking komt met iets anders. Zoals het mes, dat tegen een bord aan tikt. Of: de mensenhand die een fotolijstje dicht klikt. 

"En dan nog kan zélfs dat geluid op verschillende manieren klinken", zegt Cobussen. "Stel dat dicht klikken was met een hamertje gebeurd. Of een schroevendraaier. Totáál andere geluiden." Dat maakt dit spelletje ook zo complex voor onze oren. Hoe goed je ook kunt luisteren: het raden van geluid is waarschijnlijk toch vaak toeval. "Dat je nét die week zelf een fotolijstje hebt dicht geklikt."

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

Topnieuws