We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

RTL | Volg het nieuws terwijl het gebeurt

11 augustus 2017

Vreemd maar fijn: nieuwe reclame IKEA zorgt voor tintelingen

Gefluister en zachte geluiden: de nieuwe reclame van IKEA staat in het teken van ASMR. Dit is een manier om met beelden en geluiden een fijn gevoel op te wekken. Er worden al langer video's mee gemaakt, maar dit is de eerste keer dat zo'n groot bedrijf het als marketing gebruikt.

ASMR is te beschrijven als een tintelend gevoel in je hoofd. Het is lastig met iets te vergelijken, maar het voelt als een soort kippenvel. Deze sensatie kan worden opgeroepen bijvoorbeeld door fluisteren, het geluid van een stof die wordt aangeraakt of het tikken van nagels op een voorwerp. Online zijn er honderden ASMR-video's te vinden.

De reclame

IKEA speelt slim in op de trend door in een video hun meubels en beddengoed aan te prijzen door ASMR te gebruiken. In de reclame fluistert een vrouw in de microfoon en vertelt ze welke producten je ziet, terwijl een vrouw rustig alle spullen aanraakt of erop tikt.

Geeft een fijn gevoel

Neuropsycholoog Erik Scherder is bekend met het fenomeen. "Uit onderzoek blijkt dat mensen die gevoelig zijn voor ASMR minder rem hebben op hun zintuiglijke waarnemingen", zegt hij. "Zij horen iets en vertalen dat direct door naar beelden. Ze zien iemand wrijven en voelen dat zelf."

Het is dus nog maar de vraag of iedereen zal aanslaan op de video. "Bij degenen die er wel van genieten, daarbij komt oxytocine vrij en wordt dopamine aangemaakt", zegt de neuropsycholoog. "Dat maakt dat als je deze geluiden hoort, je er meer van wilt horen."

Iedereen reageert dus anders op de video, waardoor het als marketingtruc ook voor uiteenlopende resultaten zorgt. "De daadwerkelijke ASMR-community vindt dit interessant", zegt marketingdeskundige Marieke Wijnmaalen. "Een andere groep zal dit niks vinden. Of ze kijken alleen of ze de 25 minuten durende video uit kunnen zitten, als een soort test."

Bekijk hier het item:

 

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

Meer op rtlnieuws.nl:

Topnieuws